Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.otázniky Antona Vydru: Dnešný morálny zákon

.anton Vydra .stĺpčeky ..otázniky antona vydru

Pred tridsiatimi rokmi sa Gilles Lipovetsky pokúsil diagnostikovať modernú spoločnosť tým, že za jej ideál určil bezbolestnú etiku, ktorá už odmieta akýkoľvek diktát povinnosti alebo autoritatívneho „musíš“. Lenže tridsať rokov prešlo a z Lipovetskeho vtedajšieho dnes sa stalo včera.

.otázniky Antona Vydru: Dnešný morálny zákon

dejiny morálky, ako ich predstavil Lipovetsky v Súmraku povinnosti (prvýkrát v roku 1992), mali svoju hodnotu. Začínali sa v morálke príkazu: najprv božského, potom kňazského, neskôr príkazu panovníka, ktorý mal moc a oprávnenie príkaz vydať. Všetky tieto príkazy niesli výrazne náboženskú stopu, a to aj bez ohľadu na to, že sa nie vždy odvolávali na posvätno.

Až osvietenstvo začalo, počnúc 17. storočím, túto morálku nahrádzať novým typom etického správania – povinnosťou, ktorej najväčším hlásateľom sa stal Immanuel Kant. Morálka povinnosti už nepotrebovala Boha ani príkaz panovníka, lebo zákonodarcom sa mal stať jednotlivec sám, ktorý objavil morálku v sebe samom: Je mojou povinnosťou konať tak a tak vo vzťahu k ostatným. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite