Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.pohľad Jána Oravca: Od globalizácie k lokalizácii

.ján Oravec .stĺpčeky .iný pohľad

Svet sa zásadne mení. Globalizácia, ako sme ju poznali, sa končí. Všetci sme boli roky zvyknutí, že žijeme v globalizovanom svete s prevažujúcim konzumným spôsobom života. Časti z nás sa to páčilo, druhá časť to kritizovala. Zmena sa však nebude páčiť asi nikomu: bude to zmena k uťahovaniu opaskov.

.pohľad Jána Oravca: Od globalizácie k lokalizácii

zlatou érou globalizácie boli deväťdesiate roky 20. storočia. Západ ekonomicky prosperoval. Dovtedy uzavretý komunistický Východ sa po páde železnej opony otvoril. Zaostávať nechcela ani Ázia či ostatné časti sveta. Zemeguľa bola čoskoro obohnaná pradivom miliónov neviditeľných nitiek, ktoré spájali výrobcov, obchodníkov a spotrebiteľov zo všetkých kútov sveta. Na pochopenie prepojenosti globálnej ekonomiky stačil zbežný pohľad do nákupného košíka. Banány z Peru, mäso na steak z Austrálie, elektronika z Číny, oblečenie z Malajzie.

Na rastúcu konkurenciu a tlak na znižovanie cien firmy reagovali presunom výroby do krajín s výrazne nižšími výrobnými nákladmi. Lean manažment, outsourcing, offshoring, to sú anglické slová označujúce rozhodnutia o presune výroby zo Západu do iných častí sveta.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite