tma nie je nadvláda tieňov, ale absencia svetla. Metafora tmy alebo temnoty sa kultúrne spája s nepoznaním – v negatívnom aj pozitívnom zmysle. Boli časy, keď niektoré gnostické hnutia (manichejci) snívali o tomto svete ako o bojisku svetla a tmy, ducha a hmoty. Túžili, samozrejme, stáť na strane svetla, lebo uverili tomu, že vedia, čo to znamená: stačilo vraj iba potierať všetko hmotné a telesné. A bolo to, paradoxne, kresťanstvo, ktoré zdvihlo svoj hlas proti tejto degradácii tela na vec v područí temnoty a volalo po svete, v ktorom má rovnaké miesto telo i duch.
No bolo to takisto kresťanstvo, ktoré prinieslo nový, pozitívny obraz temnoty v mystike: taký človek si uvedomoval, že čím vyššie vystupuje, preniká do tým väčšej temnoty v poznávaní Boha, ktorého nijaké z našich slov nedokáže opísať, a teda ani objasniť. Tma ako výsledok oslepujúceho svetla je tu najvyšším stupňom poznania, učenej nevedomosti, je to extáza mystickej múdrosti.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.