ruské dezinformácie a propaganda si napriek zákazu hlavných kanálov RT a Sputnik v Európskej únii (EÚ) našli cestu a šíria sa ďalej. Spoločnosť NewsGuard sídliaca v New Yorku, ktorá sa venuje dezinformáciám na internete, zistila, že existuje viacero webstránok, ktoré zverejňujú rovnaký obsah a dosiaľ nemali žiadne očividné väzby na Rusko.
Firma identifikovala 250 stránok, ktoré aktívne šíria ruské dezinformácie o vojne, pričom desiatky z nich pribudli v uplynulých mesiacoch. Niektoré webstránky sa vydávali za nezávislé think tanky alebo spravodajské médiá. Zhruba polovica z nich bola v angličtine a ďalšie vo francúzštine, nemčine či taliančine. Mnohé vznikli už pred vojnou, ale neboli očividne naviazané na ruskú vládu, až kým zrazu nezačali opakovať vyhlásenia Kremľa. Podľa jedného z výkonných riaditeľov NewsGuardu Gordona Crovitza môžu dezinformátori zakladať takzvané spiace stránky, ktoré sú z veľkej časti nečinné, pomaly si budujú publikum prostredníctvom neškodných alebo nesúvisiacich príspevkov a potom v určenom čase prechádzajú na propagandu alebo dezinformácie.
Na týchto stránkach sa objavujú tvrdenia ako napríklad, že ukrajinská armáda zorganizovala niektoré z najsmrteľnejších ruských útokov, aby získala medzinárodnú podporu, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj finguje verejné vystúpenia alebo že ukrajinskí utečenci v Nemecku a Poľsku páchajú trestné činy.
Hoci analytici z NewsGuard zistili, že väčšina dezinformácií o vojne na Ukrajine pochádza z Ruska, narazili aj na prípady falošných tvrdení v prospech Ukrajiny. Medzi ne patria napríklad tvrdenia o špičkovom bojovom pilotovi známom ako Duch Kyjiva, ktorého existenciu úrady neskôr zamietli ako mýtus.
Sociálne médiá ako YouTube, TikTok a Meta, ktorá vlastní Facebook a Instagram, sa zaviazali, že na svojich platformách v rámci EÚ odstránia RT a Sputnik. Výskumníci však zistili, že v niektorých prípadoch stačilo Rusku na vyhnutie sa zákazu zverejniť obsah z iného účtu. Disinformation Situation Center sídliace v Európe zistilo, že niektorý obsah RT sa objavuje na sociálnych médiách pod novým logom a značkou, pričom v niektorých prípadoch jednoducho stačilo odstrániť značku RT z videa a zverejniť ju na youtubovom kanáli, na ktorý neplatí európsky zákaz. Felix Kartte z britskej neziskovky Reset, ktorá financovala prácu Disinformation Situation Center, upozornil, že agresívnejšie moderovanie obsahu sociálnych médií by mohlo Rusku sťažiť obchádzanie zákazu.
Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.