keď si budú obyvatelia hlavného mesta začiatkom novembra vyberať primátora, vieme už teraz povedať, že v ponuke budú mať niekoľko lákadiel. Kandidátku, ktorá opakuje, že nastal čas, aby už aj Bratislava mala primátorku – ženu. Druhý kandidát je uhladený manažér, sľubujúci zrýchliť procesy a navýšiť rozpočet. Iný sa chváli dvanásťročnými skúsenosťami z komunálnej politiky a plánom plytkého metra. Ďalší zas dva roky pripravoval detailný plán, ako mesto zlepšiť. A nakoniec je tu súčasný primátor, o ktorom sa v zákulisí šepká, že do toho pôjde opäť.
ste pripravení na primátorku?
V bratislavských uliciach nájdete bilbordy s tajuplnou otázkou: Je Bratislava pripravená na historicky prvú primátorku? Má ňou byť nominantka Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) Caroline Líšková. Pôsobí inteligentne a profesionálne, má manažérske a podnikateľské skúsenosti. Členkou KDH je už sedem rokov, v hnutí však nebola príliš výrazná. Zmena nastala príchodom Alojza Hlinu. „Bola som pomerne intenzívne vnímaná zo strany pána Hlinu, keď vstúpil do KDH a spoznal ma. Pýtal sa ma, prečo som v úzadí a nejako sa nerealizujem.“ Hlinovi sa po prvých dvoch rokoch vedenia KDH právom vyčíta, že do vedenia strany nepritiahol dostatok atraktívnych ľudí. No Líšková do jeho predstáv zapadá perfektne: má za sebou odborný aj ľudský príbeh a už len svojím zjavom je marketingovo atraktívnym človekom.
Už horšie je to pri pohľade na jej vzťah ku komunálnej politike. Pri rozhovore sa neubránite dojmu, že komunálnou politikou intenzívne nežila. Nepovie vám, čo by ako primátorka urobila inak, ak by bola v role predošlých hláv Bratislavy. Napriek tomu nedostatok skúseností z komunálu pokladá za výhodu, lebo nemá „záväzky voči komunálnym predstaviteľom“ a „komunálne obmedzenie myslenia“ a chce byť „garanciou zmeny“.
BORIS NÉMETHPomerne neznáma kandidátka Kresťanskodemokratického hnutia Caroline Líšková chce ako primátorka zaviesť mýto do hlavného mesta.
V programe má Caroline Líšková jednu výraznú „vlajkovú loď“: spoplatnenie vjazdu do Bratislavy pre vodičov áut, ktorí v meste nemajú trvalý pobyt. Znie to jednoznačne, no keď tú myšlienku rozmeníte na drobné, zistíte, že realizácia tohto plánu sa týka „strednodobého až dlhodobého hľadiska“. Líšková ponúka strategický plán na 12 rokov, de facto by teda k nijakému spoplatneniu áut Nebratislavčanov počas štyroch rokov nedošlo, to by sa stalo až v druhej či tretej štvorročnici. Líšková však sľubuje, že počas štyroch rokov vo funkcii vybuduje bezplatné záchytné parkoviská „minimálne z hlavných ťahov – od Šamorína, z D1 a D2“ a zoptimalizuje hromadnú dopravu tak, aby to ľudí motivovalo necestovať autami. Táto idea nie je nijaké nóvum, už teraz sa niekoľko záchytných parkovísk pripravuje, konkrétne pri železničných staniciach v Ivanke pri Dunaji, Pezinku, Nových Košariskách a v Zohore. Stavať by sa mali začať už tento rok. Líšková má v pláne vytvoriť aj mestský podnik, ktorý by sa staral o mestskú zeleň, údržbu ciest, čistotu chodníkov a verejných priestranstiev. „Mám zistené, že k 1. januáru 2020 by už takýto podnik realisticky mohol fungovať.“ Tretím sľubom nominantky KDH je vybudovať tristo nájomných bytov.
Reálne šance Caroline Líškovej uspieť vo voľbách sú otázne, zvlášť v konkurencii mediálne známejších kandidátov. Čiastočný cieľ subjektu v jej pozadí – posilniť značku KDH – splniť zrejme dokáže. A potom sa jej otvára cesta do veľkej politiky. Bilbordová otázka, či je Bratislava pripravená na primátorku, možno nie je položená správne. V najbližších mesiacoch treba sledovať, či je na výkon takej funkcie pripravená Caroline Lišková.
tajuplný kandidát
Zatiaľ posledným kandidátom, ktorý chce zabojovať o post primátora Bratislavy, ktorý môže zamiešať karty pred voľbami, je Václav Mika. Uhladený manažér sa s úsmevom sebe vlastným postavil pred novinárov v Sade Janka Kráľa, kde teatrálne povedal iba toľko, že kandiduje. Prirodzenou súčasťou komunálnej kampane sú sľuby voličom, bombastické, chytľavé frázy – to, na čom kampaň stojí. Pri Mikovi to zatiaľ tak nie je, hoci hovorí, že je to súčasť jeho stratégie a konkrétny program vytiahne vo vhodnom čase. Stačí Mikovi známa tvár na to, aby si získal ľudí?
Mika sa chce vymedziť oproti ostatným kandidátom aj tým, že jeho prvé primátorské kroky budú „merateľné a dosiahnuteľné“. Novozvolený primátor vraj musí prioritne vyriešiť verejné obstarávania na osvetlenie v Bratislave a tiež letnú a zimnú údržbu. Keď tak neurobí, bude to podľa neho problém pre každodennú správu mesta. Netrápia občanov aj iné veci?