rozdiel tretí: Hlavne príď do školy
Keď sa opýtate dospelých Rómov v Británii, či rozmýšľajú nad návratom na Slovensko, takmer určite prikývnu. Tam sa narodili, tam majú rodinu a aj napriek rasizmu, ktorý väčšina z nich zažila, je to ich domov. Spýtajte sa však to isté ich detí. Po prvé, väčšine z nich už túto otázku treba položiť v angličtine alebo v rómčine, pretože po slovensky by vám nerozumeli. Po druhé, drvivá väčšina sa vrátiť nechce, a ak, tak iba na pár týždňov v lete počas prázdnin. Generácia Rómov vyrastajúca v Británii sa už diametrálne odlišuje od svojich rodičov. Veľký podiel na tom majú práve britské školy, ktoré robia to, čo u nás tak zlyháva – inklúziu.
Navštívili sme tri britské základné školy s vysokým podielom slovenských rómskych žiakov. Tam sme našli tretiu, možno najvýznamnejšiu odpoveď na otázku, čo robia Briti inak. Vlastne, odpovedí bolo niekoľko. Ak by sme mali vyzdvihnúť jedno opatrenie, ktoré nás ohromilo, bol by to dôraz na dochádzku.
Britská vláda od každej školy (a žiaka) očakáva, že jeho dochádzka neklesne pod deväťdesiatpäť percent. Toto prísne nariadenie má pritom logický podklad. Ako nám často prízvukovali riaditeľky a učitelia v školách: Načo platíte prevádzku školy, keď v nej nemáte deti? Za príkazom zároveň stojí aj tvrdý represívny systém. Dieťa môže školu vynechať len v naozaj výnimočných prípadoch. A tým určite nie je samovoľné rozhodnutie rodiča. Ak rodič nevie odôvodniť absenciu dieťaťa, môže dostať pokutu 60 libier za každý neospravedlnený deň. Na každého rodiča. Pokuta sa môže vyšplhať až na 2 500 libier, alebo, čoho sa rodičia boja najviac, pribudne aj pozvánka na sociálny úrad, ktorý začne výchovu v rodine sledovať.
V školách vedia, že samoúčelná represia nefunguje. Ešte skôr, než poženú rodiča pred súd, má každá škola niekoľko vlastných krokov, ktorými sa snaží motivovať žiakov na dochádzku. Totiž, aj na Slovensku sa môžu stať neospravedlnené hodiny žiaka trestným činom a školy ich povinne oznamujú obecnému úradu. No v Británii sa národná školská inšpekcia Ofsted postarala o to, aby bola dochádzka jedným z hlavných poznávacích znakov školy, a to až na úrovni prospechu žiakov. Vysoké hodnotenie od školskej inšpekcie dostane iba škola s dochádzkou nad deväťdesiatpäť percent. Každá škola v Británii sa teda skutočne snaží dotiahnuť svojich žiakov na hodiny.
„Kým pred siedmimi rokmi bola dochádzka na úrovni šesťdesiat percent, odkedy robí Emil túto prácu, zvýšila sa na 91 percent.“
„Prepáčte, to je rodič,” ospravedlňuje sa už niekoľkýkrát Emil, ktorému celé dopoludnie zvoní telefón. V rukách má svoju hlavnú pracovnú pomôcku – hárky so zoznamom žiakov. Emil pracuje v sheffieldskej škole Hinde House School ako attendance officer, má na starosti dohľad nad dochádzkou žiakov. Komu tento termín pripomína anglický výraz pre policajta (police officer), nie je ďaleko od pravdy.
Emilovou zodpovednosťou je každé ráno dohliadnuť na to, aby boli deti v škole už o pol deviatej, a to aj keď sa vyučovanie začína až o deviatej. Túto extra polhodinu využíva každá škola inak. Na kontrolu uniforiem či pomôcok, na bežné oznamy o výletoch či akciách školy, prípadne aj na hromadné stretnutie školy. Pre Emila je táto polhodina časom telefonátov rodičom, ktorých potomok sa v škole neukázal. A ak treba, sadne do auta a privezie ho do školy sám.
Dôležité je, že Emil je Róm, pochádza priamo z Bystrian a býva v okolí Page Hall. V komunite každého pozná, má dôveru rodičov a vie im vysvetliť, aké dôležité je poslať dieťa do školy. Hrdo vyhlasuje, že kým pred siedmimi rokmi bola dochádzka na úrovni šesťdesiat percent, odkedy robí túto prácu, zvýšila sa na 91 percent. Jeho slová potvrdí aj riaditeľka školy Anne Robson. „Podporujeme rodičov, aby sa s nami stretli. Vždy sa v škole nájde niekto, kto sa s nimi porozpráva po slovensky. Táto práca sa však nekončí posledným zvonením. Emil a Miro pracujú aj poobede alebo cez víkendy, keď debatujú s rodinami. Vďaka tomu majú prehľad o rodinnej situácii žiakov,” vysvetľuje riaditeľka.
Miro, teda Miroslav Šándor, je ďalší Róm zo Slovenska, ktorého sheffieldska škola zamestnala. Aj keď pracuje ako asistent učiteľa pre rómsku komunitu, občas sa pred začiatkom vyučovania zahrá aj na šoféra školského minibusu. Je štvrť na deväť ráno, keď Miroslav zaparkuje v centre Page Hall. V tom čase sa už na rohu ulice sformovala skupinka pätnásťročných jedenástakov, medzi ktorými panuje apatia a absencia akéhokoľvek nadšenia. Dnes majú dôležité záverečné testy, ktorými ukončia základnú školu. Aj preto ich Miroslav prišiel pre istotu odviezť do školy osobne, aby prišli všetci a načas. Ešte päť minút počká na toho posledného, a keď neprichádza, Miroslav sa vyberie k jeho domu.
Miroslav Šándor pracuje ako asistent učiteľa, občas aj ako šofér školského minibusu.
Podobného policajta na dochádzku má aj základná škola Babington Academy v Leicesteri. Okrem spomenutých opatrení sa táto škola snaží vymyslieť aj niekoľko, na pohľad, drobností, ktoré môžu rodičov pozitívne motivovať. Mark Penfold, pedagóg zodpovedný za výučbu detí, ktorých prvým jazykom nie je angličtina, vysvetľuje niektoré z nich. Pre dievčatá so stopercentnou dochádzkou zriadili v piatok po vyučovaní skrášľovací krúžok. Podobne aj futbalové tréningy boli prístupné len pre žiakov s perfektnou účasťou na vyučovaní.
Keď bol problém s dochádzkou rómskych žiakov pred rokmi najvypuklejší, Mark vytvoril pohľadnice s prevažne náboženskými obrazmi z Múzea rómskej kultúry v Brne. Ak prišiel študent každý deň v týždni do školy, pohľadnicu poslal jeho rodičom s textom: „Drahí rodičia, Diana mala tento týždeň stopercentnú dochádzku. Ďakujeme za vašu podporu.” Najprv Mark písal tridsať takých pohľadníc týždenne, postupne ich bolo šesťdesiat. Keď už sám sebe nadával, že každý piatok musí po práci vypisovať hŕbu pohľadníc, návšteva v jednej rómskej rodine ho presvedčila o tom, že má zmysel pokračovať. Desiatky kariet našiel vystavených na čestnom mieste v obývačke.
Mark Penfold dobre pozná reálie slovenského školstva. Na Slovensko jazdil niekoľkokrát v rámci projektov, ktoré jednotlivým školám pomáhali s inklúziou rómskych žiakov. Vždy sa mu zvýši adrenalín, keď opisuje Slovensko ako krajinu s kultúrou výhovoriek. „Pamätám sa, ako mi jeden slovenský inšpektor ukazoval štatistiky, podľa ktorých Rómovia nechcú chodiť do školy, s otázkou: Načo s nimi niečo robiť, keď ani neprídu do školy? Povedal som mu: Keby sme mali takéto dáta v mojej krajine, my dospelí by sme sa zamysleli. Čo by sme mali na škole zmeniť, aby do nej deti mohli chodiť? Ak deti nechodia do tvojej školy, je to tvoja zodpovednosť. Prispôsob školu tak, aby do nej prišli,” spomína si rozhorčene Penfold.
Ôsmak Peter (vľavo) počas hodiny v triede pre začiatočníkov zvanej New Start Centre.
Väčšinu detí teda Briti dokážu do svojich škôl dostať. No čo ďalej? Na britskom vzdelávacom systéme je ešte jedno opatrenie, ktoré by mohlo niečo povedať aj slovenskému čitateľovi. Tým je prístup k deťom migrantov, ktoré trávia prvé dni v škole s cudzím jazykom a s podobným strachom v očiach, aký prežívala aj Galina z úvodu článku.
Všetky tri školy, ktoré sme v Británii navštívili – v Sheffielde, Leicesteri aj v Peterborough –, majú nadpolovičný podiel detí migrantov. Združujú ich pod názvom EAL, čo označuje študentov, ktorých prvým jazykom nie je angličtina (English As an Additional Language). Británia ako krajina zvyknutá na migrantov má v pojmoch jasno – na EAL študentov je naviazaná dodatočná podpora pre školy, dodatočná podpora na vyučovaní, výsledky pri pokroku týchto žiakov hodnotí špeciálne aj inšpekcia. Systém jednotlivých škôl na začlenenie týchto žiakov môže inšpirovať aj vzdelávacie inštitúcie na Slovensku. Veľké počty Rómov prichádzajú do škôl s podobným statusom, keďže ani slovenčina nie je ich prvým jazykom.
V sheffieldskej škole Hinde House je EAL študentom aj ôsmak Peter. Je to len pár týždňov, odkedy sa vybral s mamou z okolia Trebišova na cestu do Sheffieldu bez toho, že by len trochu rozprával po anglicky. Teraz je Peter v triede, ktorú v Hinde House volajú New Start Centre. V skupinke ďalších dvadsiatich EAL študentov strávi ešte niekoľko týždňov, počas ktorých sa doučí základnú slovnú zásobu či výslovnosť.
„Najdôležitejšie sú podľa učiteľky dve veci: kľúčové slová a vizuálne pomôcky.“
Toto centrum je aj hlavným teritóriom Miroslava Šándora, ktorý okrem šoférovania minibusu pracuje aj ako asistent učiteľa. V New Start Centre pomáha žiakom pochopiť anglické slovíčka, či už tlmočením v rómčine, alebo opisom. Postupne, podľa individuálnych schopností, sa každý žiak odpojí z triedy a pripojí sa k deťom v klasických triedach. Petra tu ešte niekoľko týždňov intenzívnej angličtiny čaká. No Miroslav dopĺňa, že kamarátov v škole si už získal: „Je populárny, doniesol do školy reprák a cez prestávku pustil muziku. Tancovalo okolo neho asi tristo žiakov,” hovorí Miroslav a Peter sa pritom potmehúdsky usmieva.
Aj keď sa Peter po mesiaci bude vedieť dohovoriť po anglicky, ťažkú slovnú zásobu pri predmetoch ako chémia či fyzika by ešte nezvládol. Pre EAL študentov preto v Hinde House vyčleňujú vyučovanie s dôrazom na jazyk. Lucy Fox, učiteľka prírodovedných predmetov, sa špecializuje na vyučovanie predmetu Science pre EAL študentov. Najdôležitejšie sú podľa nej dve veci: kľúčové slová a vizuálne pomôcky. Každý základný termín musí opisne vysvetliť, prípadne preložiť do materského jazyka. A na to jej pomáhajú aj desiatky obrázkov. „Vždy si opakujem, že EAL študenti si musia moje anglické vety prekladať, čo je ďalší proces, ktorý im prebieha v hlavách. Je to akoby sedeli na dvoch hodinách naraz,” vysvetľuje Fox.
Podobný systém, len pod názvom zrýchlené kurikulum, má pre EAL študentov pripravená aj škola Queen Katharine Academy v Peterborough. Prvé mesiace strávia deti v rozdelenom rozvrhu – pätnásť hodín týždenne v klasických triedach, pätnásť hodín v triedach s výučbou angličtiny. „Nový systém sme zaviedli len nedávno. Predtým sme deti začlenili ihneď do normálneho vyučovania, ale bolo to pre ne veľmi ťažké. Toto nám funguje lepšie, deti sa rýchlejšie učia po anglicky a sú na hodinách aktívnejšie,” vysvetľuje Jane Driver.
Debbie Harris sprevádza nových žiakov ich prvými dňami v škole Babington v Leicesteri.
Celkom odlišne k novým študentom pristupujú v Babington Academy v Leicesteri. Najviac o tom vie Debbie Harris, alebo, ako ju volá každý babingtonský žiak, Miss Debbie. „Práve Rómovia ma takto začali volať. Debbie sa im vyslovovalo ľahšie ako Harris,” usmieva sa pedagogička, ktorej hlavnou úlohou je prijať nových žiakov do školy. S nováčikom strávi tri či štyri dni, a to iba rozhovormi. Sleduje pritom nielen jeho úroveň angličtiny, ale aj poznatky z iných predmetov. Keď sa pre dieťa vyberie správna trieda, Debbie mu ukáže priestory školy a uistí sa, že rozumie fungovaniu Babingtonu. No a po pár dňoch ide žiak, hoci sa vie po anglicky iba pozdraviť, rovno do klasickej triedy.
V triedach, kde sú takíto EAL študenti, škola zabezpečí asistentov učiteľa. No okrem dospelých sa vždy nájde aj spolužiak v podobnom veku, ktorý sa o nováčika postará. Debbie zorganizovala projekt „strážni anjeli”, čo je skupina žiakov, ktorí sa osobne venujú novým spolužiakom. „Už strážnych anjelov vyberať nemusím, deti vedia, že o nováčika sa treba postarať. Narástlo to do veľkej siete žiakov,” teší sa Debbie.