Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

L

Mesto v meste

.filip Minich .denisa Gdovinová .témy

Byty si budú môcť dovoliť len boháči. Kancelárie iba firmy, ktorým sa vyslovene darí. V Bratislave rastie mesto v meste a čaká sa, ako to celé dopadne. Či nová štvrť splynie s okolím a bude sa aspoň približovať vizualizáciám, ktoré sľubovali zaujímavú architektúru, štastných cyklistov a zeleň.

Je to ako prejsť bránou času. Za starými drevenými stolmi sedia štamgasti, jedia černorhorský rezeň a pijú pivo. Priestor dýcha minulosťou, no vonku je nová doba. Nový svet, kde z hlbokých jám, jedna po druhej rastú vysoké budovy obložené sklom. Pribúdajú trendy obchody, moderné reštaurácie s kuchyňou z celého sveta, pobočky bánk, dokonca aj škôlka.

Koník sa na to všetko pozerá. Pub, ktorý patrí medzi najstaršie v Bratislave, zažil časy, keď ešte fungovala fabrika Kablo. Koncom 90. rokov oproti nemu vyrástla prvá moderná výšková budova v hlavnom meste – centrála VÚB. Neskôr Kablo a aj všetko okolo neho zbúrali, vrátane autobusovej stanice. Roky sa nič nedialo, developeri čakali, kým pominie kríza a vybavia všetky povolenia. Dnes je územie medzi bývalou stanicou Mlynské Nivy a Dunajom obrovským staveniskom.

„Keď si chcú mladí modernizovať, nech si modernizujú. Nevadí mi to, veď to bolo v hroznom stave,“ hovorí majiteľka reštaurácie Koník Viera Kulichová, ktorá už štvrťstoročie pracuje v tejto lokalite. „Neostal tu kameň na kameni, všetko pôvodné zbúrali. Niektorí štamgasti na to nadávajú, iní to podporujú,“ dodáva Kulichová a krčí ramenami s tým, že na to nemá vyhranený názor. Najviac ju momentálne trápi, že pre masívnu výstavbu jej podnik odpojili od plynu. 

developeri si rozdelili územie 

Šanca takto zásadne zmeniť tvár mesta sa vyskytne raz za storočie. Na malom území, blízko centra mesta vyrastie 23 nových, väčšinou výškových budov. Pribudnú nové ulice, parky, námestia, autobusová stanica, električková trať a uvažuje sa aj o nadzemnej elektrickej dráhe. Časť projektov je dokončená, iné sa stavajú a zvyšné začnú stavať čoskoro. 

Nie je náhoda, že „mrakodrapy“ vyrastajú práve tu. Už od 50. rokov sa urbanisti pohrávali s ideou priečnej osi, pozdĺž ktorej by sa Bratislava rozvinula východne od starého prešporského centra. Mal to byť široký bulvár, ktorý by prepájal hlavnú stanicu s nábrežím Dunaja. Zo širokej promenády nakoniec nič nebolo, no dozvuky pomyselnej osi vidno dodnes. „Aj štvrť Nivy leží na tejto priečnej osi, v oblasti, ktorá je vyvrcholením urbánnej zástavby mesta,“ vysvetľuje urbánny geograf Adrian Gubčo, ktorý pozorne sleduje všetky developerské projekty v Bratislave na blogu YIMBY.

Tomáš pochádza zo Starej Ľubovne, ale pred príchodom do Bratislavy ešte niekoľko rokov pracoval v USA, na Floride. Dnes stavia novú autobusovú Stanicu Nivy, konkrétne vjazd pre autá do podzemného parkoviska.BORIS NÉMETHTomáš pochádza zo Starej Ľubovne, ale pred príchodom do Bratislavy ešte niekoľko rokov pracoval v USA, na Floride. Dnes stavia novú autobusovú Stanicu Nivy, konkrétne vjazd pre autá do podzemného parkoviska.

Že sa developeri ulakomili práve na toto prostredie, má podľa Gubča svoj dôvod: bolo to finančne výhodné. Na oblasť sa dobre hodí anglický výraz brownfield – lokalita plná nevyužívaných priemyselných budov. Je ľahšie kúpiť a zbúrať takéto stavby, než vykupovať obytné celky. Z bývalej priemyselnej oblasti sa tak stáva bohatá kancelárska štvrť – downtown.

Na území pôsobia tri hlavné developerské skupiny: J&T Real Estate (JTRE), HB Reavis a Penta Investments. Keď dokončia svoje projekty, pribudne tu asi 15-tisíc stálych obyvateľov a približne 90-tisíc pracovných miest.

J&T vlastní lukratívne pozemky pri nábreží, v okolí novej budovy SND, kde stavia novú štvrť Eurovea city. Tá vznikne spojením už existujúceho nákupného centra, kancelárskych a rezidenčných budov a úplne nových projektov v ich bezprostrednom okolí. Dominantou by mal byť prvý skutočný mrakodrap na Slovensku s výškou 168 metrov. Aktuálne je pre množstvo rôznych námietok voči projektu prerušené územné konanie. Avizovaná dostavba v rokoch 2020 až 2021 sa tak môže posunúť.

HB Reavis takisto tvrdí, že stavia novú štvrť: Nové Nivy. Jej základom sa stane autobusová stanica, ktorej súčasťou bude aj obrie nákupné centrum. Developer v okolí zároveň stavia viacero budov, ktoré budú ponúkať približne 200-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov. Neistá je zatiaľ budúcnosť ich plánu vybudovať nadzemnú elektrickú dráhu, ktorá by mala ísť ponad Dunaj z Petržalky. 

No a napokon medzi „štvrťami“ Eurovea city a Nové Nivy stavia svoj vlastný, tiež veľký  projekt Penta. Sky park rastie podľa návrhu slávnej architektky Zahy Hadid a slúžiť má najmä na bývanie. Aktuálne už stavajú tri 30-poschodové veže s luxusnými bytmi a jednu kancelársku budovu. V ďalšej fáze projektu pribudne ďalšia obytná veža a

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite