pred prvým kolom prezidentských volieb sme počuli kázeň arcibiskupa Jána Oroscha, podľa ktorého je podpora jednej kandidátky ťažkým hriechom. Celkovo sa pojmy ako kresťanský kandidát a tradičná rodina v týchto voľbách stali témou, pričom mám podozrenie, že je to len zástupná téma. Tomáš Halík je človek, ktorý o týchto témach nerozpráva prvoplánovo, ale poctivo o nich premýšľa. Pred pár hodinami si sa stretol so Zuzanou Čaputovou. Prečo si sa stretol práve s ňou a aký máš z nej dojem?
Prišiel som na Slovensko z niekoľkých dôvodov. Slovensko mám rád a záleží mi na ňom. Podobne, ako najskúsenejší český politik Karel Schwarzenberg, som presvedčený, že Zuzana Čaputová by mohla byť významná nielen pre Slovensko, ale aj pre celý náš región. Veľmi pozorne som ju sledoval ako psychológ, sociológ, ale aj ako človek, ktorý sa zaoberá public theology, teda teológiou verejného priestoru. Premýšľam o tom, akým spôsobom má byť kresťanstvo prezentované vo verejnom priestore. Mal som pocit, že Zuzana Čaputová je spirituálny človek a chcel som si tento dojem osobne overiť. Tiež som sa jej chcel ospravedlniť za to, že niektorí kresťania a predstavitelia Cirkvi hovoria nekompetentne a aj sprosto. Pre mňa je jedno z rozhodujúcich kritérií pre človeka, ktorý vstupuje do politiky to, či je spirituálny. To sa nemeria tým, či chodí do kostola, alebo či tam mal svadbu. Slúžim ako spovedník a za štyridsať rokov kňazstva som spovedal tisíce ľudí. Mám cit na to, kto je duchovný a je to pre mňa dôležité.
keď hovoríš, že si zo Zuzany Čaputovej mal dojem, že je to duchovný človek, čo tým myslíš?
Myslím tým človeka, ktorý medituje, má nadhľad a vyžaruje zo seba láskavosť a pokoj, ktorý je nestrojený a autentický. Viete, kresťanskému voličovi sa dnes môže zdať, že vo volebnej ponuke je zrazu nejako veľa kresťanov. V našej farnosti sprevádzam ľudí aj dva roky na ceste ku kresťanstvu. Ale tu v Smere dokážu urobiť z človeka kresťana tak rýchlo! Z človeka, ktorý bol komunistom kovaným v Moskve, je pred voľbami praktizujúci katolík, ktorý sa necháva fotiť s biskupmi. Aj Fico si pred voľbami spomenul, že má birmovku. Pán Harabin, ktorý je prorusky zameraný a šíri lži, sa zrazu pasuje do roly obhajcu kresťanských hodnôt. Vyložený fašista Marián Kotleba sa nechal odfotiť ako kľačí pred Pannou Máriou a zasväcuje jej Slovensko. To už presahuje všetky medze. Je povinnosťou cirkevných autorít, aby v takýchto prípadoch zasiahli a označili to za rúhanie a zneužívanie náboženských symbolov. Som vďačný Zuzane Čaputovej, že s touto kartou na katolíckom Slovensku nehrá. A že je, aká je. Naši biskupi v Česku pred voľbami nepodporujú kandidátov, pretože pochopili, že to často znamená bozk smrti. V cirkevných dokumentoch je jasne uvedené, že biskup sa môže ku voľbám vyjadriť len všeobecne, hovoriť o morálnych princípoch alebo vystúpiť na obranu zneužívania náboženstva. Ale nesmie podporovať alebo potupovať konkrétneho kandidáta. Bohužiaľ, cirkevné kruhy často priťahujú ľudí, ktorí sú nezrelí a boja sa žien. To je podľa mňa aj dôvod, prečo sa niektorí kňazi boja Zuzany Čaputovej. Pretože sami nie sú dosť maskulínni. To bol, nakoniec, problém aj pri Róbertovi Bezákovi, ktorého okolie začalo vnímať ako normálneho a zdravého chlapa. Navyše, mnoho katolíkov má veľmi zúžený obzor. Majú jeden primitívny zoznam otázok: o potratoch či rozvodoch, no unikajú im iné dôležité veci. Aj ja som jasne proti potratom. Aj Zuzana Čaputová jasne povedala, že keby došlo k tejto situácii, jasne sa postaví na stranu života. Ale chcem, aby to bola slobodná voľba. Ak má niečo byť cnosťou, musí to byť v slobode. Pápež František dnes bojuje s tým, čo sa udialo v cirkvi v 80. rokoch, keď sa mnohí katolíci sústredili len na agendu sexuálnej morálky. A pápež má dnes odvahu povedať, že je to neurotická obsesia. Veď vy naháňate komára a prehliadate ťavu! Vidíte len potraty, homosexuálov a kondómy a uniká vám to, čo je podstatné pre evanjelium – solidaritu s chudobnými, s marginalizovanými, spravodlivosť či zodpovednosť za životné prostredie. To sú veľké kresťanské hodnoty, ktoré práve Zuzana Čaputová obhajuje oveľa zreteľnejšie než tí, ktorí sa oháňajú kresťanstvom. Ale robia to spôsobom, ktorý mňa ako kresťana a kňaza dráždi.
máme tu smutné garde. Kandidátov, ktorí boli členmi komunistickej strany a potom ministrami za HZDS. Harabina, ktorý robil hrozné veci proti transparentnosti súdnictva. O Kotlebovi ani nehovorím. Šefčoviča, ktorý je kandidátom strany, proti ktorej na námestiach vystupovali desaťtisíce ľudí. Tým všetkým stačí len povedať: mám birmovku, som za tradičné hodnoty a kresťanstvo a zrazu majú podporu najvyšších predstaviteľov cirkvi. No Zuzana Čaputová, ktorá nemá birmovku, pretože pochádza z takej rodiny, sa z kázne dopočuje, že jej podpora je ťažkým hriechom. O čom to svedčí?
Svedčí to o povrchnosti, nevzdelanosti a neautentickosti určitého typu katolíckosti. Ľuďom, ktorí majú takéto obzory a takýmto spôsobom rozumejú problémom súčasného sveta, by som povedal: môžeš radiť, ako správne uctievať Sedembolestnú Pannu Máriu, ale, prosím, neraď mi, akého kandidáta mám voliť, pretože v tom nie si kompetentný. Cirkev jasne hovorí, že v politických otázkach platí pluralita a človek sa riadi svojím svedomím, rozumom a skúsenosťou. Do toho mu nesmie hovoriť hierarchia. Samozrejme, kňazi môžu vstupovať do verejného priestoru, ale iba sami za seba. V mene cirkvi môžu odsúdiť nacionalizmus či rasizmus. Kardinál Duka sa napríklad nedávno vymedzil proti jednej divadelnej hre, čo ja síce považujem za nešťastné, ale povedal to pod svojím občianskym menom, ako Jaroslav Duka. Aj ja som dnes v civile, aby som ukázal, že teraz nereprezentujem cirkev. Som tu ako Tomáš Halík, ktorý má rád Slovensko a má svoj názor.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.