v bavorskom Mníchove začali s parkovacou politikou ešte koncom deväťdesiatych rokov. Hlavný cieľ bol znížiť počet áut v meste, ktoré sa borilo so zápchami. Začali tak, že vybrali dve mestské časti a spustili v nich platené rezidenčné parkovanie. Rok po zavedení prišli výsledky: počet parkujúcich áut na sídlisku počas noci klesol o štvrtinu. Zároveň sa rapídne znížilo takzvané krúženie s cieľom nájsť voľné miesto a takmer úplne zmizlo nelegálne parkovanie.
Desať rokov od zavedenia parkovacej politiky v Mníchove prišli aj ďalšie, konkrétnejšie výsledky. Uvádza ich vo svojej štúdii ITDP (Institute for Transportation and Development Policy), čo je jeden z popredných svetových výskumných inštitútov ohľadom dopravy. Po dekáde aktívnej parkovacej politiky sa v celom širšom centre Mníchova znížil počet áut približne o pätinu, počet cyklistov narástol o 75 % a počet chodcov stúpol o 61 %.
Ak chcú dnes obyvatelia Mníchova zaparkovať na ulici v centre, zaplatia 2,50 na hodinu. Zároveň sa dá parkovať na mnohých P+R parkoviskách na okraji mesta, kde stojí denné parkovanie 1,50 eur a premáva odtiaľ MHD do centra. Rezidenčné parkovanie na mníchovských sídliskách stojí 30 eur na rok a vedia si ho vybaviť ľudia, ktorí majú v meste trvalý aj prechodný pobyt. Stačí podať žiadosť na úrade a parkovací preukaz vám pošlú poštou do dvoch týždňov domov.
Parkovaciu politiku tak má Mníchov dávno vyriešenú a zaoberá sa už úplne inými vecami – vylepšuje MHD a cyklotrasy, podporuje politiku spoločných áut či rapídne obmedzuje vjazd dieselových vozidiel do širšieho centra mesta.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.