Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pomôže Bratislave regulácia parkovania? Príklady zo zahraničia ukazujú, že áno

.filip Minich .témy

Zatiaľ čo sa v hlavnom meste Slovenska diskutuje o tom, ako, kedy a či vôbec spustiť parkovaciu politiku, väčšina iných európskych miest už dávno vyhodnotila jej dopady. Majú v zásade jediný odkaz: funguje to.

Pomôže Bratislave regulácia parkovania? Príklady zo zahraničia ukazujú, že áno MIKEL BILBAO/ZUMA PRESS/PROFIMEDIA 9. august 2017 Ľubľana, Slovinsko: Atmosféra na ulici v centre slovinskej Ľubľany. Vďaka rozumnému systému regulácie parkovania sa z centra mesta podarilo autá vytlačiť. Zaparkujú tu len obyvatelia s trvalým pobytom ...

v bavorskom Mníchove začali s parkovacou politikou ešte koncom deväťdesiatych rokov. Hlavný cieľ bol znížiť počet áut v meste, ktoré sa borilo so zápchami. Začali tak, že vybrali dve mestské časti a spustili v nich platené rezidenčné parkovanie. Rok po zavedení prišli výsledky: počet parkujúcich áut na sídlisku počas noci klesol o štvrtinu. Zároveň sa rapídne znížilo takzvané krúženie s cieľom nájsť voľné miesto a takmer úplne zmizlo nelegálne parkovanie.

Desať rokov od zavedenia parkovacej politiky v Mníchove prišli aj ďalšie, konkrétnejšie výsledky. Uvádza ich vo svojej štúdii ITDP (Institute for Transportation and Development Policy), čo je jeden z popredných svetových výskumných inštitútov ohľadom dopravy. Po dekáde aktívnej parkovacej politiky sa v celom širšom centre Mníchova znížil počet áut približne o pätinu, počet cyklistov narástol o 75 % a počet chodcov stúpol o 61 %. 

Ak chcú dnes obyvatelia Mníchova zaparkovať na ulici v centre, zaplatia 2,50 na hodinu. Zároveň sa dá parkovať na mnohých P+R parkoviskách na okraji mesta, kde stojí denné parkovanie 1,50 eur a premáva odtiaľ MHD do centra. Rezidenčné parkovanie na mníchovských sídliskách stojí 30 eur na rok a vedia si ho vybaviť ľudia, ktorí majú v meste trvalý aj prechodný pobyt. Stačí podať žiadosť na úrade a parkovací preukaz vám pošlú poštou do dvoch týždňov domov.

Parkovaciu politiku tak má Mníchov dávno vyriešenú a zaoberá sa už úplne inými vecami – vylepšuje MHD a cyklotrasy, podporuje politiku spoločných áut či rapídne obmedzuje vjazd dieselových vozidiel do širšieho centra mesta. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite