nikto z redakcie .týždňa nechodí do práce na bicykli. Pri presune hrá prím auto, verejná doprava, prípadne chôdza. Okrem návyku a pohodlnosti v tom zohráva rolu aj strach z hustoty premávky a z arogantných vodičov. Chceli sme však skúsenosť presunu Bratislavou na bicykli zažiť na vlastnej koži. Voľba padla na mňa, a tak som tri dni chodil do práce aj z práce na žltom Slovnaft BAjku.
Na rozdiel od iných obyvateľov Bratislavy mám na cyklotrasu veľké šťastie. Bývam v bratislavskom Ružinove, konkrétnejšie v administratívnej časti Nivy. Táto štvrť sa pomaly mení, vznikajú tu rôzne developerské projekty a doprava je čoraz hustejšia. Preto je logické, že sa práve na tomto mieste začala využívať alternatívna a ekologickejšia preprava na bicykli.
Z Nív som sa musel dostať do Starého Mesta na Palisády, teda na ulicu, ktorá sa vinie popri parlamente. Na bicykli som však chodil len pod Most SNP, kde je stojan na žlté bicykle. Ale začnime od začiatku. Najbližšia bikesharingová stanica je od môjho domu vzdialená asi dvesto metrov. Po chvíli zápasenia so zámkou na bicykli som mohol vyraziť smerom k Prístavnej ulici, ktorá ide od Prístavného mostu k mostu Apollo a nákupnému centru Eurovea.
Tu sa mi podarilo prekonať strach z cesty, pretože pozdĺž celej ulice je segregovaná cyklotrasa, oddelená od hlavnej cesty zeleným trávnatým porastom, určená len pre cyklistov. Chodci majú chodník na opačnej strane cesty. Napriek tomu, že je to podľa mojich informácií jedna z mála úplne oddelených cyklotrás, chodci to nerešpektujú. Úplne bežne sa mi stávalo, že som musel po ceste do práce alebo domov obiehať chodcov, bežcov a mamičky s kočíkmi. Pritom chodník krížom cez cestu je dostatočne široký pre kočíky a neparkujú tam autá, ktoré by ich obmedzovali. Prečo o tom píšem?
K základnej výbave všetkých účastníkov premávky by mala patriť ohľaduplnosť. To sa, samozrejme, týka aj cyklistov, ktorí si musia dávať väčší pozor na zmiešanej trase s chodcami. Chodci by však mali byť ohľaduplní tiež, a tam, kde je to namieste, by sa mali pohybovať po vyznačených chodníkoch. Inak môže dôjsť k zbytočným zraneniam.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.