nebolo to tak, dávno, čo nám sprievodcovia označovali lístky železnými „štikačkami“, sedeli sme na červených koženkových sedadlách a dvere vlaku dokázal otvoriť len silák. Dnes máme lístky v mobiloch, pričom nás občas unavená sprievodkyňa naštvane požiada o zvýšenie jasu. Textilné sedadlá vedia nasať všetok zápach okolia a dvere sa už, aspoň v niektorých vlakoch, otvárajú automaticky. Stačí to?
Všetci nás kritizujú, no my sa zlepšujeme, tvrdia štátne železnice. Nový manažment Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sa opiera o údaje z interného prieskumu. Vyše 40 percent cestujúcich v ňom uviedlo, že služby vo vlakoch sa za posledné tri roky zlepšili. Cestujúci najviac oceňujú lepší prístup personálu a viac moderných vagónov.
„Súkromníci sú dnes pre väčšinu pasažierov synonymom kvality.“
Na druhej strane dvadsať percent ľudí hovorí, že kvalita a služby vo vlakoch sú čoraz horšie. Často je to o vnímaní. Dobrý dojem musí ísť nielen z luxusného icéčka, ale aj prepoteného osobáka či rýchlika zo Zvolena do Košíc. Cestujúcich trápi nefunkčná klíma, zamknuté vetračky, chýbajúce reštauračné vozne či bistrá a WC, ktoré sú spravidla v stave, že do nich vkročia len tí odvážnejší. Najviac zo všetkého však idú ľuďom na nervy pravidelné meškania spojov.
liberalizácia
Po silnom a dlhom odpore štátnych železníc aj časti politikov muselo Slovensko na základe pravidiel EÚ otvoriť železničný trh aj súkromným dopravcom. V princípe platí, že RegioJet s Leo Expresom prinútili štátne železnice brať služby vážnejšie. Súkromníci sú dnes pre väčšinu pasažierov synonymom kvality. Cestujúci potom automaticky očakávajú rovnaký štandard aj u štátnych železníc. „Netrúfam si povedať, či je ich štandard vyšší. My máme výrazne modernejšie a kvalitnejšie vozidlá. Nie je to útok na konkurenciu, ale to, že má niekto žltý polep, neznamená, že má kvalitnejší hardware,“ reaguje hovorca národného dopravcu Tomáš Kováč.