Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Chlapci z košickej stanice

.dávid Pásztor .témy

Reštauračné služby vo vlakoch už dlhé roky poskytuje jedna firma, pričom tá istá zabezpečuje aj nočné cestovanie v ležadlových a lôžkových vozňoch. Jej majitelia majú okrem toho výhodný biznis s opravou železničných staníc po celom Slovensku.

Chlapci z košickej stanice BORIS NÉMETH Služby, ktoré majú cestujúcim železničné spoločnosti poskytovať, sú presne definované. Železnice za ne len za prvý polrok roku 2019 zaplatili firme Wagon Slovakia Košice takmer 1,5 milióna eur.

„Keď sa náhle objaví zelená, vtedy vieme, že náš vlak voľno má,“ spieva Peter Stašák, vychvaľujúc pohostinné služby reštauračných vozňov na Slovensku. Firma Wagon Slovakia Košice (WSK), ktorá si túto pesničku v roku 2006 objednala pri 10. výročí založenia, prevádzkuje okrem reštauračných aj ležadlové a lôžkové vozne. 

Služby, ktoré majú cestujúcim poskytovať, sú presne definované. V zmluve sú dokonca určené aj ceny za pivá či obložené chlebíčky. Za tieto služby Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) len za prvý polrok roku 2019 zaplatila takmer 1,5 milióna eur. Obchodný vzťah medzi ZSSK a WSK je každoročne automaticky obnovovaný v súvislosti s novým grafikonom. 

Kto je v pozadí každého reštauračného vozíka, ktorý „prefrčí“ úzkymi uličkami našich vlakov? Za firmou WSK stoja dvaja podnikatelia z Košíc – Dragan Georgiev a Richard Jurkanin. Títo dvaja páni vystupujú ako predseda a podpredseda predstavenstva, zároveň sú aj koneční užívatelia výhod. Táto akciová spoločnosť má, samozrejme, aj dozornú radu, v ktorej okrem iného sedí aj Peter Kužma. Podnikateľ s bohatou históriou, okrem iného do roku 2007 sedel v dozornej rade firmy ŽOS Trnava, ktorú spoluvlastní „kontroverzný“ biznismen a jeden zo sponzorov strany Smer Vladimír Poór.

Obe hlavné mená firmy Wagon Slovakia Košice sa objavujú aj za inými firmami, ktoré sa venujú reštauračno-železničnému biznisu. Food Park a Claude prevádzkujú reštaurácie na železničnej stanici Košice, firma Macao má kasíno na rovnakom mieste a Nylens prevádzkujú verejné záchody taktiež na košickej vlakovej stanici. 

No zaujímavejšia je ďalšia ich spoločná firma, konkrétne Rail Group, po starom Achiles Slovakia. Táto firma vstúpila do povedomia počas Radičovej vlády, kedy sa začala realizovať rekonštrukcia spomínanej železničnej stanice Košice. Podľa správ z roku 2011 a vyjadrenia Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), zmluva bola uzatvorená výhodne pre obe strany – ŽSR nebude platiť Achiles Slovakia za rekonštrukciu, na oplátku košickí podnikatelia dostanú do správy budovu stanice na 30 rokov. Z tejto dohody vyplynula po niekoľkých rokoch situácia, že Georgiev, Jurkanin a Peter Pecha (tretí spoluvlastník firmy Rail Group) prenajímajú priestory zrekonštruovanej košickej stanice firmám Georgieva a Jurkanina. 

Na otázku, či ŽSR pozná ceny prenájmu priestorov v budove železničnej stanice v Košiciach, ktorú vlastní, hovorca ŽSR Michal Lukáč odpovedal, že keďže právo nájmu komerčných priestorov bolo prenesené zmluvou z februára 2011 na Achiles Slovakia, respektíve Rail Group, ceny priestorov nevie spresniť. 

Súbežne s rekonštrukciou stanice získala firma Rail Group zákazku na rekonštrukciu administratívnych budov ŽSR v Košiciach. V Centrálnom registri zmlúv je len k tejto rekonštrukcii evidovaných niekoľko zmlúv s hodnotou viac 17 miliónov eur bez DPH.

„Od nástupu novej vlády vzrástli tržby firmy Rail Group skoro trojnásobne.“

Týchto 17 miliónov trojici Georgiev-Jurkanin-Pecha vyplácali v niekoľkých etapách. Samotná rekonštrukcia doposiaľ prebiehala v troch etapách, pričom niekoľko separátnych platieb dostali zvlášť. Posledná zmena týkajúca sa rekonštrukcie železničných budov v Košiciach je z marca tohto roku, pričom celková suma, ktorú ŽSR zaplatilo firme Rail Group, je vo výške takmer 5,2 milióna eur. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite