čo všetko vychádza na povrch? Dobré aj zlé veci. Treba priznať, že odkedy je tu s nami COVID-19, u ľudí sa prejavujú netušené hĺbky altruizmu. Ľudia šijú rúška a rozdávajú ich zadarmo či za cenu materiálu. Pomáhajú susedom s nákupmi. Nosia po sídliskách letáky s pokynmi, ako sa vyhýbať infekcii, a lepia ich na dvere vchodov. Ba vlastne celkové opatrenia na Slovensku, ktoré spoločnosť prijala viac-menej bez reptania, ba skôr ocenila, sa dajú zhodnotiť ako ukážka prevahy altruizmu v nás: dobro najohrozenejších skupín, čiže starších, chronicky chorých, ale aj zdravotníkov či pracovníkov v sociálnej sfére, je pre nás všetkých natoľko dôležité, že aj tí, ktorí k týmto skupinám nepatríme, zodpovedne zostávame doma, von chodíme len v najnutnejšom prípade, nosíme rúška a celkovo meníme správanie priam bezprecedentne.
okrem altruizmu je tu aj egoizmus
Ale kým si o sebe pomyslíme, že sme ako spoločnosť oveľa lepší, než sa pred pandémiou zdalo, okrem tohto pekného A treba povedať aj škaredé B.
Objavujú sa totiž aj príklady bezprecedentného egoizmu. Neraz práve tam, kde by ich človek nečakal: v štáte, v inštitúciách, ako sú cirkvi, medzi profesiami, ako sú zdravotníci, pedagógovia. Ako inak než egoizmom môžeme nazvať postoj istých jedincov v lekárskej profesii, ktorí sú schopní napriek cestovateľskej anamnéze a dokonca i príznakom choroby ordinovať? Alebo vedome zanedbať ochranné opatrenia pri prijímaní pacientov? Ako inak než egoizmom nazvať konanie ľudí ako Kajetán Kičura či iní nominanti bývalej vládnej koalície, ktorí sa nabalia na nešťastí a ohrození celej spoločnosti? Ako inak, než egoistickou slepotou voči realite, možno pomenovať aj postoj niektorých duchovných, ktorí sú ochotní organizovať „tajné omše“ pre zhromaždených veriacich, hoci riskujú ich zdravie?
Egoizmus jedincov sa niekde prenáša aj do stratégie komunity – alebo to tak aspoň môže vyzerať. Nie je napríklad výnimkou, keď teraz Slovensko mimo hlavného mesta vníma Bratislavčanov ako nejakých „hlavných roznášačov“ choroby. Výsledkom sú nepekné izolacionistické nálady, napríklad na prístupových cestách do Banskej Štiavnice sa dokonca objavili partizánske nápisy zakazujúce vstup autám s bratislavskými ŠPZ. Skrátka, rozmohol sa strach, že Bratislavčania prídu do Štiavnice na svoje skúpené nehnuteľnosti, vykúpia ešte aj potraviny a budú tu prečkávať karanténu a „roznášať nákazu“. Samozrejme, väčšina rozumných Štiavničanov na sociálnych sieťach okamžite pripomínala, aký je to nezmysel – a najmä aký nezmysel to bude časom, keď sa po pandémii rozmôže zlá krv medzi Bratislavou a Štiavnicou, čo akurát tak ekonomicky poškodí krásne stredoslovenské banské mesto, žijúce najmä z turistického ruchu.
BORIS NÉMETH
Osobitnou kapitolou egoizmu je šírenie konšpiračných teórií, s ktorými sa pri nástupe pandémie roztrhlo vrece – o pôvode vírusu, o jeho nasadení ako bojovej zbrane, o tom, že je v skutočnosti vynálezom Američanov, sorosovcov. K týmto teóriám môžeme pokojne zarátať presvedčenie časti ekonadšencov, že COVID-19 je pomsta prírody za zlé zaobchádzanie od človeka, ale aj moralizovanie niektorých veriacich, že je to trest Boží za ľudskú nemravnosť. Skrátka, keď sa už stane zle, aspoň si to každý vysvetlí, ako to jeho nastaveniu vyhovuje.
v minulosti tak ako dnes?
Ani v minulosti sa však počas pandémií nesprávali ľudia inak. Nariadenia, ktoré obmedzovali život a mali chrániť zdravie, sa mnohí snažili obchádzať. Ako pre .týždeň hovorí historička Mgr. Eva Jarošová z Ústavu českých dejín na FF UK Praha, odborníčka na morové nákazy v českých krajinách, dôvody na obchádzanie nariadení bývali najčastejšie ekonomické. „Počas morových pandémií sa napríklad vydávali tzv. zdravotné pasy, ktoré mali nositeľovi potvrdzovať, že prichádza z miesta, kde epidémia nie je. Neraz sa však stalo, že mesto potvrdenie vydalo, hoci v ňom nákaza preukázateľne bola.“
Strach, stres a neistota ľudí aj v 18. storočí viedli k tomu, že boli citlivejší voči rozličným konšpiračným teóriám, ktoré medzi sebou šírili, hovorí Jarošová. „Krajinou putovali rozprávky o kométe, ktorá nákazu spôsobila, Židoch, ktorí otrávili studne či o čarodejniciach, ktoré nákazu vyčarovali. V roku 1715 sa v Moravskej Třebovej vyskytol prípad lekára, ktorého obvinili, že mor sám úmyselne šíri.“ No nepripomína vám to legendy o novom koronavíruse, ktoré dnes putujú sociálnymi sieťami?
Eva Jarošová pripomína, že na rozdiel od dneška bol mor pre ľudí relatívne bežnou súčasťou života. „Mor, ktorý po epidémii Čiernej smrti v období rokov 1348 až 1351 získal vírusový charakter a periodicky sa opakoval tak, že ho v podstate zažila takmer každá generácia, zase pre našich predkov nebol až takým ohromným vybočením z reality, ako je pre nás súčasná pandémia.“ Aj opatrenia na izoláciu chorých vyzerali inak. Izolácia, ktorá v dôsledku moru nastávala, sa nediala ani tak po komunitách, ako skutočne po jednotlivých domoch a rodinách, prípadne po karanténnych stanovištiach či v špeciálne zriadených domoch, tzv. morových barakoch či špitáli. Väčšina izolovaných nemala kontakt s okolím a rodiny z nakazených domov veľmi často vymreli. Takže karanténna izolácia nemala až taký vplyv na zmenu celkovej mentality. Celkový zážitok s epidémiami a s masovým umieraním však na spoločnosť rozhodne vplyv mal, najmä na uvažovanie o smrti, ktoré našlo výraz v umení, ale aj v náboženskej spisbe.
Najmä po epidémii Čiernej smrti v Európe „zhrubli mravy“ a nastala „kríza mravov“. Ale keď nákaza prehrmela, hlavnou úlohou ľudí bol návrat do normálu, aj ekonomického. Znamenalo to oddialenie, ale aj odpustenie daní, obnovu obchodných spojení a trhov, dodávanie potravín z iných miest do postihnutých oblastí. Potrebná bola dezinfekcia postihnutých oblastí, ničili sa dokonca aj dokumenty vydané v čase moru – a preto sa zachovalo, hovorí Eva Jarošová, menej prameňov.
BORIS NÉMETH
Právne normy sa počas epidémií tiež čiastočne menili. „Napríklad v Prahe za epidémie v roku 1680 si rada Starého Mesta pražského od cisára vynútila, že chytených zlodejov môže trestať v akomsi skrátenom konaní. Zlodeji totiž neraz vykrádali ešte aj domy infikovaných, jasne označené krížom,“ vysvetľuje Jarošová.
Čo sa týka sociálnych noriem, mnohé extrémne zmeny správania mali svoj pôvod v strachu a v úsilí nejako sa s ním vyrovnať. Tak sa vyskytovalo copingové správanie vybočujúce z normy až do extrému (napríklad pogromy na židovskom obyvateľstve). Okrem toho sa vyskytovali procesie kajúcnikov – flagelantov, ktorí sa sami bičovali. Vyskytovali sa ľudia, ktorí sa sami zamkli, prípadne si vykopali hrob a čakali smrť. Iní sa oddávali zábave, pitiu a „nerestiam“. „Ja by som to ako celok označila za extrémne copingové stratégie, ktoré boli len prechodné. Spoločnosť sa vždy po odznení epidémie spravidla snažila dostať späť do vychodených koľají, pretože koľaje v zásade znamenajú bezpečie,“ uvádza Jarošová.
čo sa zmení v našej spoločnosti?
Vráti sa aj naša spoločnosť po pandémii do vychodených koľají? To je ešte priskoro hodnotiť. Porovnávať rozsah COVID-19 s Čiernou smrťou ozaj nemožno. A na rozdiel od minulosti je dnes spoločnosť aj tak vystavovaná rýchlejším a prudším premenám a má menšie vedomie trvalosti. Skôr by sa teda zdalo, že zmeny pretrvajú. Aj zdanlivo nenápadné posuny môžu zapôsobiť ako efekt motýlích krídel. Netrúfame si hodnotiť, či dôjde k zhrubnutiu mravov, alebo, naopak, k dôrazu na starostlivosť o blížneho. Ale už teraz možno odhadovať účinok čiastkových spoločenských posunov.
Jedným takým javom, ktorý môže pretrvať, je home-office, ktorý sa teraz vynútene objavil pre mnohých ako blesk z jasného neba. Ľudia zo dňa na deň začali pracovať z domu a zdá sa, že to nebude masívny problém. Zamestnanci a živnostníci túto možnosť neraz využívali aj pred pandémiou COVID-19 a v 21. storočí vlastne neexistuje žiadna objektívna a technická prekážka, ktorá by bránila tomu, aby značná časť obyvateľstva pracovala permanentne z domu.
Permanentnej práci z domu dlhodobo bránil skôr štát. Až teraz, v čase pandémie, upustil od zasahovania do vzťahu medzi zamestnávateľom a zamestnancom v tom zmysle, že legislatívne prácu z domu nelimituje. Môže to byť inšpirácia, že veci a vzťahy dokážu fungovať a prosperovať aj napriek prehnane ochranárskemu zákonníku práce.
Nezamýšľaným dôsledkom home-office v tejto dobe môže byť aj to, že si firmy uvedomia, že míňajú množstvo finančných prostriedkov na prenájom kancelárií, a pritom ich zamestnanci môžu požadovaný výkon podať aj z iného miesta. To zase zmení správanie firiem na realitnom trhu.
Ďalším podobným javom je škola doma. Náročky nepoužívame termín home-schooling, pretože ten má svoje pravidlá a nezodpovedá tomu, čo teraz zažívajú žiaci a študenti, učiaci sa vynútene doma. Ale od homeschoolingu si mnohé rodiny a aj mnohí učitelia berú príklad. Po istom čase možno nastane situácia, že štát bude musieť aj homeschooling u nás, doteraz obmedzený, rozšíriť ako možnosť pre väčšie časti populácie. Najmä ak sa ukáže, že žiaci a pedagógovia nemusia na podávanie výkonov vo vzdelávaní nutne sedieť v triedach (podobne ako pracovníci v kanceláriách).
Ďalej je možné, že bude dochádzať k uvoľneniu tých byrokratických opatrení, ktoré bránia rýchlemu preorientovaniu sa na trhu.
Ukazuje sa totiž, že počas pandémie súkromné firmy reagujú na potreby trhu dosť pružne a mohli by ešte pružnejšie, ak by bola priaznivejšia legislatíva. Už boli medializované príklady firiem z Vranova nad Topľou, Spišských Tomášoviec a Prešova, ktoré preorientovali svoju výrobu a začali šiť rúška. Tie firmy mali šťastie, keďže prestali šiť jeden druh tovaru a prešli na iný. Už menej šťastia mala spoločnosť Žufánek v Českej republike, ktorá vyrába destiláty. V čase krízy chceli pomôcť občanom a začali vyrábať dezinfekčné gély, ktoré rozdávali zadarmo. Firma sa teda správala altruisticky a napriek tomu, že mohla predávať tieto gély s viac ako slušným ziskom, rozhodla sa pomôcť spoločnosti. Lenže štát zakročil a tento nepovolený altruizmus preventívne zakázal – firme „aspoň“ odpustil pokutu za nedovolenú výrobu tovaru. Žufánek teda nemôže dezinfekčné gély vyrábať a distribuovať, pretože im chýbajú potrebné papiere. Nemôže ľuďom dodávať nedostatkový tovar, lebo nedisponuje povolením od štátneho byrokrata. Ak existuje definícia pokryteckého správania sa štátu, tak tento príklad môže byť používaný v učebniciach.