v posledných rokoch sme boli zvyknutí na to, že keď sa hovorilo o ekonomike, tak jej prepad o 1 či 2 percentá HDP bol považovaný za veľký problém a vlády, počas ktorých k takému poklesu došlo, boli veľmi kritizované. Dnes sa hovorí o 30-percentnom prepade HDP mesačne a celoročne možno o prepade o 10 percent. Ekonomika je umŕtvená, rastú dlhy a málo počujeme o tom, ako máme ekonomiku potom znova naštartovať. Dá sa táto situácia vôbec zvládnuť bez toho, aby Slovensko skrachovalo?
Ivan Mikloš: Dá sa to zvládnuť, ale bude to trvať istý čas, ktorý závisí od hĺbky prepadu našej ekonomiky, od toho, ako dlho bude ten prepad trvať a na akú rastovú trajektóriu sa potom vrátime. V roku 2009 prišla po finančnej kríze ekonomická kríza, ktorá sa prejavila jednoročným poklesom v objeme päť percent – a už to bolo znateľné a Radičovej vláda musela prijímať opatrenia na zníženie deficitu. Teraz sa dá predpokladať, že pokles bude hlbší, minimálne dvojnásobný. Ďalej nevieme, aký bude dlhý a zdá sa, že aj deficit verejných financií môže byť až dvojciferný.
Ján Oravec: To, čomu ideme čeliť, je situácia, ktorá tu za nášho života nikdy nebola. Nedá sa to porovnávať s akoukoľvek inou krízou. Ekonomika sa zrazu zastavila, vyschli finančné zdroje a tržby klesli na nulu. Myslím si, že dostaneme tri morové rany. Prvú sme už dostali – vláda musela v záujme karanténnych opatrení „vypnúť“ časť ekonomiky. My máme v rukách to, ako dlho budú opatrenia trvať a ktorú časť ekonomiky kedy vypneme. Ak by sme však ekonomiku zapli aj zajtra, nezabúdajme, že táto pandémia je globálna. Máme tu už firmy, ktoré by mohli začať vyrábať, ale nemôžu, lebo sú narušené dodávateľské reťazce a podobne. Druhá morová rana bude súvisieť s týmto. A tretia morová rana bude o tom, že každý sa bude snažiť zachrániť v prvom rade seba. Zahraničné firmy, ktoré pôsobia na Slovensku, si budú zachraňovať svoje štruktúry a postihne to aj ich slovenské pobočky. To nás môže dramaticky zasiahnuť, pretože sme jedna z najotvorenejších ekonomík na svete a veľkú časť našej ekonomiky tvoria firmy, ktoré patria do nadnárodných štruktúr. A tie budú o niekoľko mesiacov dramaticky racionalizovať svoje štruktúry. Hlbokej ekonomickej depresii sa určite vyhnúť nevieme.
Ľudovít Ódor: Banky už pred krízou poskytovali veľa úverov, ale keď sme sa pozerali na to, koľko majú banky odložených peňazí v porovnaní s predchádzajúcou krízou, tak teraz by to malo byť oveľa lepšie. Preto by banky mali byť skôr súčasťou riešenia, než problému. Finančná kríza spred pár rokov sa šírila cez bankový sektor, ktorý je „krvným obehom“ ekonomiky – a tam teraz problém nie je. To znamená, že sa táto kríza nemusí ťahať tak dlho, ako tá predchádzajúca. Aj naše prognózy preto už počas budúceho roka očakávajú silný nárast ekonomiky smerom naspäť a ak tento scenár nastane, tak možno už o rok budeme dýchať ľahšie.
Boris Németh
dlhé roky ste hovorili o tom, že zvyšovať naše dlhy nie je dobré. Teraz sa pre mňa prekvapujúco hovorí o zvýšení štátneho dlhu aj o 15 percent. Je to naozaj v tejto situácii dobré riešenie?
Ján Oravec: Podľa mňa áno. Opatrný prístup k dlhu je správny v štandardných časoch, dokonca aj v časoch štandardnej krízy. Pripojil som sa k vyhláseniu, ktoré hovorilo v zásade o tom, aby sa teraz do ekonomiky naliali peniaze. Nehovorím to z makroekonomického pohľadu, ale preto, že viem, v akom stave je mikroekonomika. Hráme o čas. Ak ekonomiku prirovnáme k rybníku, v ktorom plávajú ryby, teda firmy, tak počas normálnej krízy by to vyzeralo tak, že polovica vody z rybníka zmizne. Väčšie ryby požerú menšie, rybník sa upraví, funguje trhový mechanizmus. V tejto kríze je situácia iná. Rybník máme úplne vyschnutý, ryby ležia na dne a my im musíme pomôcť a naliať vodu do rybníka na to, aby mohli prežiť. Svetové aj naše firmy majú podľa typu biznisu rezervy na 14 dní až na dva mesiace. Ak nič neurobíme a necháme tie firmy tak, spôsobíme dominový efekt bankrotov. Potom už bude oveľa ťažšie niečo stavať, ako teraz firmám pomôcť prežiť v nádeji, že to bude lepšie.
Ivan Mikloš: Ja s tým plne súhlasím. Prijatím týchto opatrení narastie náš dlh. Ale ich neprijatím by sme v konečnom dôsledku mali ešte oveľa väčší dlh.
Ľudovít Ódor: Ja som trochu robil na takzvanej dlhovej brzde a toto je presne tá situácia, keď je dobré mať nízky dlh. K takýmto situáciám jednoducho dochádza. Ak by bola vojna, neriešili by sme, kde sa dajú kúpiť najlacnejšie zbrane – jednoducho, v mimoriadnej situácii je úlohou štátu riešiť ju, v tej danej chvíli až takmer za každú cenu, lebo ide o vyšší záujem. Alternatívou dnes nie je nulový nárast dlhu, ale to, že ak nám skrachujú firmy, tak nebudú platiť dane do štátnej pokladnice a museli by sme brutálne sekať programy v štáte, aby nárast dlhu nenastal. Na jednej strane teda máme nárast dlhu, ktorý nám pomôže za tri mesiace zvládnuť situáciu. Na druhej strane máme možno nekontrolovateľný nárast dlhov z bankrotov. Radšej sa podľa mňa zadlžme trochu kontrolovane, ako nekontrolovane.
v poriadku, ale uvažujete aj o tom, ako potom tie trilióny dlhov splatíme?
Ľudovít Ódor: Dlhy sa v konečnom dôsledku vždy urovnajú, ide len o spôsob. Po finančnej kríze sme čakali, že krajiny upravia svoje hospodárenie a potom sa to „spraví“. To bol relatívne naivný scenár v tom, že málokto potom dokázal znižovať dlhy. Teraz je niekoľko možností, napríklad že v eurozóne sa dlhy stanú spoločnými a napríklad nemecký daňovník zaplatí časť dlhu za daňovníka z inej krajiny eurozóny. V iných krajinách je možné to, že krajiny pôjdu do vyšších inflačných čísiel a časť dlhu umoria.
otázka teraz stojí tak, čo s touto situáciou urobiť. Jedna skupina hovorí, že nadovšetko je ľudský život a nemôžeme otvárať ekonomiku, lebo bude stúpať počet nakazených a bude zomierať viac ľudí. Druhí hovoria, že ak neotvoríme ekonomiku, budú tiež zomierať ľudia, aj keď vinou iných vecí, nie koronavírusu. Vy ste ekonómovia. Myslíte si, že otvorením ekonomiky, aj za cenu nárastu nakazených, celkovo pomôžeme?
Ivan Mikloš: Áno, ale musí byť splnený predpoklad, že sa minimalizujú riziká, ktoré sú s tým spojené. Bolo dobré, že sme prijali opatrenia proti koronavírusu a že sme ich prijali relatívne rýchlo, už po šiestich dňoch od prvého prípadu. To bolo obrovské šťastie. Čas, ktorý sme si kúpili musíme využiť na to, aby sme začali čo najrýchlejšie otvárať ekonomiku s čo najmenšími rizikami.
ako odpovedáte na argument, že vám ekonómom ide len o ekonomiku, ale nevidíte ľudský život?
Ivan Mikloš: Je to veľmi nekorektná argumentácia. My by sme nemali diskutovať len o ľudských životoch v súvislosti s ochorením Covid-19, ale o zdraví a ľudských životoch celkovo, a to nielen dnes, ale aj v dlhodobom horizonte. Ak si rozvrátime ekonomiku viac ako je nevyhnutné, ak recesia bude hlbšia a dlhšia, tak samozrejme budeme mať menej peňazí na všetky oblasti vrátane zdravotníctva. A potom napríklad aj počet odvrátiteľných úmrtí bude u nás dlhodobo výrazne väčší a aj obete na ľudských životoch môžu byť oveľa väčšie pri takom prístupe, ktorý bude absolutizovať krátkodobý pohľad.
Ján Oravec: Ja som súčasťou vlády, ktorá túto dilemu rieši a riešia ju všetky vlády na svete. Vyzerá to tak, že polovica slovenskej vlády má pocit, že tá druhá polovica bagatelizuje epidemiologické opatrenia. A zas tá druhá polovica vlády má o tej prvej pocit, že tie opatrenia absolutizuje. Ak by som to mal vyjadriť percentuálne vzhľadom na volebný výsledok, je to 25:20. Ja si však myslím, že riešením je stredná cesta. Tá vychádza z toho, že vírus tu s nami bude oveľa dlhšie, než dokáže ktorákoľvek ekonomika vydržať. Preto by sme sa mali usilovať o inteligentný spôsob otvárania ekonomiky, teda návratu k normálnemu životu, ale za vyšších epidemiologických aj hygienických opatrení. To je nový štandard, na ktorý si všetci musíme navyknúť. Skôr si neskôr sa však musíme k normálnemu životu vrátiť.
Vyzerá to tak, že polovica vlády má pocit, že tá druhá polovica bagatelizuje epidemiologické opatrenia. A zas tá druhá polovica vlády má o tej prvej pocit, že tie opatrenia absolutizuje.
ale uvedomuješ si, že aj to bude znamenať obete na ľudských životoch?
Ján Oravec: Áno, preto to hovorím. Je jasné, že túto dilemu teraz riešia všetci a je to v podstate Sophiina voľba. Je tu možnosť zlého a ešte horšieho riešenia. Aj ekonóm je človek a neuvažuje len v číslach. Myslím si, že aj ekonómovia veľmi dobre vedia, že tu nejde o umelú voľbu, kde sú na jednej strane zachránení ľudia a na druhej strane zdravá ekonomika, ktorej obeťou však budú nejakí ľudia. My máme na jednej miske váh mŕtvych v dôsledku epidémie a na druhej zas možno zničené životy a úmrtia v dôsledku rozvrátenej ekonomiky.
Ľudovít Ódor: Povedal by som, že toto je jedna z najťažších ekonomických otázok, ktoré väčšinou riešime. Skúsim sa vyjadriť opatrne. Predstavme si, že ročne pri dopravných nehodách zomrie dvestopäťdesiat ľudí. Ak by sme naozaj chceli zachrániť každý jeden z tých životov, to by sme museli predpísať na diaľnici rýchlosť 30 km/h, a potom by sa nič nestalo ani pri možnej havárii. Zachránime takto dvestopäťdesiat ľudských životov, ale na druhej strane výrazne spomalíme transport a ekonomiku. Prečo to teda nerobíme? Pretože náklady na takéto opatrenia sú vyššie ako prínosy. Toto sa neekonómom ťažko vysvetľuje, ale podobné veci existujú aj v zdravotníctve. Musíme sa napríklad rozhodnúť, či dáme osemdesiatpäťročnému človeku nejaký drahý liek uhradený z verejných zdrojov. Tam preto musíme vždy rozmýšľať, aké sú prínosy a aké sú náklady. Zároveň treba povedať, že ekonómovia sú veľmi neprávom obviňovaní z toho, že vraj nechcú ani len zatvárať predajne. To nie je pravda. Na začiatku, ako prvotná reakcia, musí byť prísna reštrikcia ekonomiky, ale potom zas uvoľnenie, keď to vírus dovolí. Musíme rozlišovať stratégiu pre prvú a pre druhú fázu. Prirovnávam to k futbalu. V prvej fáze robíme defenzívnu taktiku, zabetónujeme šestnástku, máme tam desať obrancov a robíme len zákazy. Potom, keď už vírus máme viac-menej pod kontrolou, potrebujeme robiť aj občasné protiútoky, ale zo zabezpečenej obrany. Treba ísť po tom víruse, trochu ho napádať. Pri takejto ofenzívnej stratégii vieme žiť s tým vírusom za predpokladu, že tie prípady neohrozujú kapacitné možnosti nemocníc. Ak budeme mať tieto kapacity, tak vieme prejsť do druhej fázy a vôbec nemusíme obetovať toľko ekonomickej kapacity, ako je to teraz.
marek Orko Vácha, český katolícky kňaz a biológ, v jednej diskusnej relácii v ČT povedal zaujímavú vec, a to, že keď v Izraeli dôjde k teroristickému útoku a na miesto prídu záchranári, najskôr sa rozhliadnu a ľudí, ktorí sú najvážnejšie zranení, nechajú tak. Rovnako nechajú tak aj tých, ktorí sú najmenej zranení, hoci kričia a bolí ich to. Ale tých stredne zranených, ktorých sa dá zachrániť, tým pomáhajú. To musí byť veľmi ťažké rozhodovanie, pretože to znamená, že musíš nechať tak tých najviac zranených, pretože nemáš kapacitu pomôcť im. Takto ich však celkovo zachránia najviac a výsledkom je menej mŕtvych. My Slováci však na takéto rozhodovania nie sme zvyknutí. Boli sme vôbec niekedy s niečím podobným konfrontovaní a nie sme náhodou teraz v takejto situácii?
Ivan Mikloš: Sme, a to v tom zmysle, že nevieme docieliť, aby neboli žiadni mŕtvi. Ale mali by sme uvažovať aj dlhodobejšie, a to nielen o mŕtvych. Ak napríklad bude nezamestnanosť vyššia a dlhšia, ako by bola pri optimálnom, nevyhnutnom prístupe, tak to znamená rozvrátené rodiny, zhoršenia zdravia či viac samovrážd.
Ján Oravec: Myslím si, že my sme aj nie sme v takejto situácii. Sme v nej, lebo musíme riešiť takúto dilemu, ale zároveň nie sme, a to preto, že tí izraelskí záchranári vidia tých zranených hneď krátko po útoku, zatiaľ čo my vidíme len obete choroby Covid-19, ale nevidíme iných mŕtvych, ktorí zomierajú napríklad vtedy, keď sa väčšina zdravotníckych kapacít vyčlení na boj proti koronavírusu a menej ich zostane na pomoc onkologickým pacientom či kardiakom.
Ivan Mikloš: Je to aj otázka mediálneho záujmu. Keď sa neustále hovorí len o koronavíruse, tak samozrejme aj ten strach sa zužuje len na to. Je to ako s cestovaním autom a lietadlom. Cestovanie autom je oveľa nebezpečnejšie z hľadiska pravdepodobnosti zranenia či úmrtia, no ľudia sa oveľa viac boja lietania, keď vidia, že niekde spadlo lietadlo. Netreba sa ľuďom čudovať, že k tomu nepristupujú len racionálne, ale aj emocionálne. Je však úlohou médií aj politikov, aby racionálnymi argumentmi znižovali mieru emócií v diskusii.
vo verejnej diskusii sú stále dva pohľady. Jeden reprezentuje premiér Igor Matovič a je o tom, že nemáme otvárať ekonomiku, ale možno ju ešte viac zatvoriť. Druhý pohľad je za otváranie ekonomiky. Hlavné slovo má však predseda vlády, je aj najčastejšie v médiách. Ako sa vám tieto dva názory počúvajú?
Ján Oravec: Zamestnanci vo verejnom sektore, tých je vyše 400-tisíc, aj keď možno pracujú z domu, dostávajú každý mesiac prakticky predkrízovú mzdu. Potom sú tu však aj živnostníci a pracovníci v súkromných firmách, kde sa život zastavil a tí cítia to existenciálne ohrozenie, a preto sa na tie riešenia pozerajú inak a sú stúpencami postupného otvárania ekonomiky. Nečudujem sa predsedovi vlády, že sa v tejto diskusii dramaticky priklonil na jednu stranu, pretože je to aj o politike a emóciách. My sa však snažíme o to, aby sme racionálnymi argumentmi presviedčali ten väčšinový názor, že by malo dôjsť k intenzívnejšiemu prepojeniu krízového štábu s ďalšími expertmi, ktorí hovoria o dopadoch na ekonomiku. Zaostávame totiž ako krajina v zavádzaní opatrení na zmiernenie dopadov pandémie na ekonomiku. Riešením je naozaj to, čo robia Česi, teda že sa snažia pomaly vracať do nového normálu. Každé odvetvie, podnik či obchod, by mal mať definovaný hygienicko-epidemiologický režim, aby mohol ďalej fungovať.
Ľudovít Ódor: Vždy som bol za to, aby sme sa rozhodovali na základe čísel. Ak zistíme, že riziko toho, že sa nakazíme v potravinách bolo v poslednom čase vyhodnotené ako malé, potom asi nie je dôvod mať zatvorené ďalšie predajne. Odborná práca je veľmi dôležitá a treba rozlišovať, kde je aké vysoké riziko. Život bez rizika neexistuje. Ľudia by však už mali vidieť nejaký plán, svetlo na konci tunela.
Ivan Mikloš: Držím tejto vláde aj premiérovi palce. Pre Slovensko je šťastím, že Smer-SD konečne odišiel od vládnej zodpovednosti. Zároveň sa však v niečom trochu čudujem premiérovi. Za logickejšie by som považoval, ak by napríklad minister zdravotníctva viac zdôrazňoval medicínsky aspekt celého tohto problému a minister hospodárstva viac ten ekonomický a predseda vlády by sa mal snažiť hľadať optimálne riešenie. Lenže ak sa premiér postaví vyhranene na jednu stranu a navyše členovia vlády komunikujú cez Facebook, považujem to za veľmi nešťastné. Ide totiž aj o zvládnutie silných emócií v spoločnosti, a to vyžaduje zodpovedný manažment a komunikáciu. Premiér by sa pri hľadaní optimálneho, kompromisného riešenia mal radiť s rôznymi odborníkmi, ale konečné rozhodnutie musí byť vždy len a len na politikoch. To zdôrazňovanie, že bude tak, ako povedia epidemiológovia alebo hlavný hygienik, je nebezpečné zbavovanie sa hlavnej zodpovednosti.
BORIS NÉMETH
premiér Matovič si túto situáciu nevybral. Vieme oceniť v niektorých veciach to nasadenie, s ktorým tento predseda vlády koná?
Ján Oravec: Neviem, či to vieme oceniť, no som príjemne prekvapený zo spôsobu uvažovania, ktorý je iný a mne aj sympatickejší, než aký poznáme u celoživotných kariérnych politikov. A som pozitívne prekvapený aj z tej výdrže, ktorú vykazuje počas tých nekonečných sedení krízového štábu, koaličnej rady, vlády. Dokáže vydržať viac, než som predpokladal.
Ivan Mikloš: Ale nekonečné sedenia a pár hodín spánku nie sú riešením. Po prvé, nedá sa to vydržať fyzicky. Po druhé, nie je to najefektívnejšie, lebo tu máme niekoľkohodinové zasadania bez jednoznačných záverov a ich exekúcie. Nikto tu nepopiera, že premiér do toho ide s plným nasadením – to je chvályhodné. No to, že chce riešiť všetko, považujem za problém. Na hlavu premiéra padá nielen v čase krízy, ale aj ekonomického rastu množstvo problémov, a je nezvládnuteľné chcieť riešiť všetko. Práve preto je preňho kľúčové mať vo svojom tíme schopných ľudí, ktorým dôveruje, a na nich môže delegovať svoje kompetencie a oni na ďalších. Len takto zohraté tímy vedia efektívne riadiť krajinu, a to nielen v krízovom čase. To, čo príde po kríze, totiž kladie ešte väčšie nároky na efektívny manažment.
Ján Oravec: No pochválil by som ho za rozhodnutia pri nomináciách, napríklad pánov Škodného alebo Mistríka.
Ivan Mikloš: Toto podpisujem a týka sa to aj väčšiny členov vlády. To zloženie je naozaj dobré a má potenciál.
Ľudovít Ódor: Je sympatické vidieť, ak sa niekto snaží riešiť vzniknutú situáciu a takisto komunikovať. Len možno aj tá efektivita je dôležitá, takže treba delegovať, delegovať a delegovať.
ekonomiku skôr či neskôr otvoríme a koronakrízu mnohí prežijeme. Čo však spravíme potom s tou horou dlhov, ktoré po tom všetkom budeme musieť splácať?
Ján Oravec: Slovensko nie je ostrov, musíme sa pozerať na to, čo robia iní. Keď hovoríme o možnosti, že nám ekonomika klesne možno o tretinu a my neurobíme nič, pričom Nemci tú tretinu budú aspoň čiastočne sanovať tým, že nalejú peniaze do ekonomiky a zachránia aspoň časť tej tretiny, tak sa dostaneme do situácie, že my o tretinu schudobnieme a iné krajiny nie. Z mikroekonomického hľadiska tu necháme zahynúť firmy a potom ich tu nahradia tie zachránené nemecké firmy. Nechcem, aby to znelo tak, že by som bol nejaký národniar, len vravím, že postoj, s akým k ekonomickým opatreniam pristúpime teraz, bude mať dramatické dôsledky na ekonomiku po kríze.
aké sú tie opatrenia, ktoré by sme mali prijať?
Ján Oravec: Jedným z efektov koronakrízy je deglobalizácia. Mnohé veci sa napríklad vyrábali v Číne a časť z nich sa po kríze asi vráti naspäť, no je to zároveň aj príležitosť pre naše firmy, ktoré vedia počas koronakrízy vyrábať produkty, ktoré sú užitočné: od dezinfekčných prostriedkov cez potraviny až po testy. A túto komunikácia s našimi firmami sa chystáme z pozície ministerstva hospodárstva aj robiť na dennodennej báze.
Ľudovít Ódor: Pokiaľ ide o dlh, hovoríme, že po koronakríze nám narastie o desať až pätnásť percent HDP. Opatrenia v dôchodkovom systéme, ktoré boli prijímané za posledné roky, však oveľa výraznejšie vplývajú na dlh než korona. Ak chceme niečo naozaj riešiť dlhodobo, tak treba dať prioritne do poriadku dôchodkový systém – prvý, druhý aj tretí pilier. Druhou vecou je zdravotníctvo: päťtisíc odvrátiteľných úmrtí sa síce nedá dostať na nulu, ale niečo s tým spraviť treba. Každá vláda na Slovensku dokázala pod tlakom prijímať relatívne rozumné opatrenia, takže ak aj dlhy narastú všade a trhy budú sledovať, ktorá krajina na tom ako je, tak dobré opatrenia môžu všetkých ubezpečiť, že to zvládneme.
pre starších ľudí je siahnutie na dôchodky a všetko, o čom tu hovoríme, trochu nepríjemná vec.
Ľudovít Ódor: Problém je skôr v tom, že nastavenie dôchodkového systému za posledné roky generuje obrovské dlhy do budúcnosti. Čo s tým, to je čisto politická otázka. Môžeme urobiť aj to, že to necháme tak, ako sa to nastavilo, ale výrazne zvýšime dane. No v situácii, keď budeme potrebovať ekonomiku naštartovať, neviem, či by to bolo najlepšie riešenie.
Ivan Mikloš: K tomu všetkému bude treba urobiť aj ďalšie reformy, ktoré zvýšia efektívnosť verejného sektora, zlepšia vymožiteľnosť práva, podnikateľské prostredie, vzdelanie, vedu a výskum. Všetky tieto oblasti sa tu za posledné roky zhoršovali. K trinástym dôchodkom: nie je to o tom, že by sme nechceli dopriať ľuďom alebo že by sme si mysleli, že sú dôchodky dostatočne vysoké, ale o tom, že malým firmám a živnostníkom teraz vinou krízy klesnú príjmy a dôchodcovia napriek kríze by mali dostať viac. A pritom vieme, že v dôsledku krízy nám budú chýbať peniaze a narastie nám verejný dlh. Bolo by nezodpovedné neprehodnotiť tieto veci v tejto situácii oproti tomu, ako boli schválené v minulých parlamentoch. Skrátka, budeme potrebovať reformy a meniť krajinu tak, aby bola konkurencieschopná.
prežije toto všetko slovenská ekonomika?
Ján Oravec: Nikto z nás taký prepad ešte nikdy nezažil, no nič iné nám neostáva, než iba prežiť. Takže moja odpoveď je áno, otázne je v akej kondícii a podobe
Ľudovít Ódor: My to máme napísané aj na budove, že to zvládneme, takže áno, zvládneme to. Nepôjde to síce ľahko a bez ekonomických obetí, no keď naši predkovia zvládli veľkú hospodársku krízu, tak my zvládneme koronakrízu.
Ivan Mikloš: Pripájam sa k tomu, že to zvládneme, iná alternatíva ani nie je. No otázne je, s akými nákladmi a najmä s akými východiskovými predpokladmi na to, aby sme potom mohli úspešne pokračovať.
Boris NémethZľava: Ján Oravec, Štefan Hríb, Ivan Mikloš, Ľudovít Ódor
ivan Mikloš
Narodil sa v roku 1960. Je slovenský ekonóm a politik. Od júla 2010 do apríla 2012 opätovne pôsobil vo funkcii podpredsedu vlády a ministra financií SR. V rokoch 2006 – 2010 bol poslancom NR SR. V rokoch 2002 – 2006 pôsobil na pozícii ministra financií SR a podpredsedu vlády. V rokoch 1998 – 2002 bol podpredsedom vlády pre ekonomiku a v rokoch 1991 – 1992 ministrom privatizácie. Známym sa stal ako jediný opozičný člen dozornej rady FNM v rokoch 1997 – 1998 a potom ako podpredseda vlády pre ekonomiku (1998 – 2002). V roku 2016 nastúpil na post šéfa poradcov ukrajinského premiéra Volodymyra Hrojsmana.
ľudovít Ódor
Narodil sa v roku 1976. Je viceguvernér Národnej banky Slovenska. Vyš̌tudoval špecializáciu matematika-manažment na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK. V rokoch 2003 – 2005 bol hlavným ekonómom a riaditeľom Inštitútu finančnej politiky na ministerstve financií. Potom pôsobil ako člen bankovej rady v NBS až do septembra 2010. Následne bol poradcom premiérky a ministra financií do roku 2012. V roku 2012 ho parlament zvolil za člena Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Od januára 2017 do februára 2018 pôsobil ako člen dozornej rady Slovenskej sporiteľne. Koncom februára 2018 ho prezident vymenoval za viceguvernéra NBS.
ján Oravec
Narodil sa v roku 1964. Je prezident Združenia podnikateľov Slovenska. Vyštudoval Univerzitu Komenského v Bratislave. Svoju profesionálnu kariéru začal na Ekonomickom ústave SAV, neskôr bol aktívny vo finančnom sektore. Je zakladateľ a prezident Nadácie F. A. Hayeka Bratislava a Združenia daňových poplatníkov Slovenska. Od roku 2004 je zástupca slovenských zamestnávateľov v Európskom hospodárskom a sociálnom výbore v Bruseli. V rokoch 2005 až 2015 pôsobil ako člen Európskeho hospodárskeho a sociálneho výboru v Bruseli, v roku 2013 sa stal členom jeho predsedníctva.