podľa správy UNESCO zasiahli pandemické opatrenia vzdelávanie takmer u 1,6 miliardy žiakov zo 190 krajín. Je to až 90 percent celej populácie detí v školopovinnom veku na svete. A tak ako všetky lockdowny, aj tento školský sa najťažšie podpísal na tých najchudobnejších a najmladších. V USA napríklad už dávnejšie prišli na to, že takzvaný prázdninový únik vedomostí sa oveľa výraznejšie prejavuje u detí z horšie hmotne situovaných rodín. Niečo podobné sa dá čakať pri úniku vedomostí počas pandemických opatrení, aj keď tu nejde o prázdniny – pre deti z rodín, ktoré nemajú prístup k vhodnej technike, to však prázdniny, a to nie príjemné, boli: vo Veľkej Británii sa zistilo, že deti z bohatších rodín strávili domácim učením počas pandémie o tretinu viac času ako deti z chudobnejšieho prostredia. Problémom sú hlavne prístup k internetu, technike aj motivácia.
Na Slovensku sa počas prvej vlny pandémie časť detí dokázala učiť doma – kvalitatívne sa to s bežnou školou nedalo porovnať, keďže učitelia si tiež len zvykali na online výučbu a zo strany ministerstva nedostávali školy v novom režime ktovieakú podporu. Ale to ešte nebolo nič oproti situácii detí z vylúčených komunít. Až 52-tisíc detí sa počas prvej vlny neučilo vôbec, prevažne preto, že prostredie, v ktorom žijú, na to jednoducho nemalo adekvátne vybavenie.
A čo žiaci z tzv. bežne situovaných rodín? Aj tí čelili problémom. Ak má niekto viac detí, rozhodne to neznamená, že má rovnaký počet počítačov. A ak musia rodičia pracovať doma, zároveň riešiť domáce vyučovanie, pomáhať deťom a dozerať na organizáciu ich dňa, je toho skrátka priveľa. Nie každé dieťa má v sebe dostatočnú vnútornú disciplínu a v rámci jednej rodiny sa vyskytujú úplne rôzne typy žiakov a prístupov.
ANDREA CHU/GETTY IMAGES
Trúfam si odhadnúť, že máloktoré dieťa sa počas prvej vlny nezhoršilo v prospechu, a ak si ho aj udržalo na rovnakej úrovni, určite utrpeli vedomosti. Napokon, sami učitelia mali problém prejsť na vysvetľovanie online, správne dávkovanie záťaže pre žiakov, efektívne skúšanie a chýbal aj základný ľudský pedagogický kontakt. Takže výsledkom prvej vlny v improvizovanej domácej škole bolo aj to, že dnes majú mnohí žiaci výpadky vo vedomostiach. Zároveň prišli o krúžky, veľkú časť záujmovej činnosti a o väčšinu možností stretávať sa organizovane za nejakým vhodným účelom. Myslíte si, že sa namiesto toho negrupujú po obchodných centrách, po parkoch a námestiach? Ste na omyle.
prvá vlna: strach a málo faktov
Školy sa u nás začali zatvárať 10. marca 2020 aj po verejnom tlaku ľudí vyplašených šírením nového koronavírusu, hrozivými správami z Talianska aj z Číny. Bolo to v danom okamihu logické opatrenie. Z veľkej časti ho motivoval strach, ale to neznižuje jeho oprávnenosť. Z rovnako veľkej časti – a možno aj väčšej – ho totiž motivovala racionálna úvaha: keďže sme o novom víruse nevedeli prakticky nič, len to, že je ničivý, museli sme proti nemu podniknúť doslova čokoľvek zlučiteľné s ľudskými právami a zdravím spoločnosti. Uzavretie škôl za prvej vlny sa uskutočnilo akčne, čo je dobre. Bolo aj účinné? Exaktne to tvrdiť asi nejde, no rozhodne to tak vyzeralo. No z dobrej veci, teda z promptného uzavretia škôl, vznikol jeden nedobrý efekt: viera vo všemocnosť takéhoto opatrenia.
Aj iné krajiny uzatvárali školy a nechávali žiakov doma. Väčšinou však časom prechádzali aspoň k akému-takému skúmaniu dopadu tohto opatrenia na šírenie nového koronavírusu a tiež na spoločnosť. A väčšinou vďaka tomu skúmaniu dospeli k dvom záverom: uzatváranie škôl nie je ako opatrenie proti šíreniu covidu všemocné, ba mnohokrát je zbytočné. Druhý záver: uzatváranie škôl má ďalekosiahle negatívne dopady na spoločnosť – jej prítomnosť i budúcnosť. Takže uzatváranie škôl, ak ho treba uskutočniť, musí byť limitované časovo i priestorovo, a zároveň ho treba vhodne kompenzovať. Tak, aby výsledný efekt nebol pre zdravie spoločnosti kontraproduktívny.
Slovensko malo vlastnú prvú vlnu (ak vôbec nejakú), počas ktorej sme sa striedavo tľapkali po pleci, akí sme výnimoční, a striedavo sme hľadali príčinu tej výnimočne dobrej situácie, neraz až v mystických sférach, namiesto toho, aby sme si realisticky priznali, že za naše komfortné čísla môže najmä nízky cestovný ruch a rázne zatvorenie hraníc. A tak sme si uprostred toho potľapkávania a hľadania nadpozemských príčin pozabudli uvedomiť, že nie sme výnimoční. A nie všetko, čo urobíme, je geniálne. Jednoducho sme mali šťastie, bodka.
Toto sme si však odmietli pripustiť a žili sme v presvedčení, že keď budeme ďalej vytrvalo robiť to, čo sme začali robiť v zime, pandémia nás naďalej zázračne obíde. Z opatrení sa tak stali čarodejné talizmany či škapuliare. Takýmto talizmanom či škapuliarom sa stali aj zatvorené školy.
DAVID DRAYTON/GETTY IMAGES
Hoci už pár mesiacov po ich uzavretí bolo jasné, že by sa pokojne mohli znovu otvoriť, minimálne sčasti, viera v to, že zatvorené nám pomôžu udržať dobré pandemické čísla, bola silnejšia ako dáta a ich racionálna interpretácia. V tom čase už mnohé krajiny školy otvárali, hoci nemali ani zďaleka také dobré čísla ako my – napríklad Dánsko – , a nijako významne to priebeh pandémie u nich neovplyvnilo.
druhá vlna: školy ako rukojemníci testov?
Prejdime k druhej vlne. K jej úspešnejším častiam treba prirátať to, že školy sa aspoň rozbehli od septembra pomerne úspešne v pandemickom režime. Pohľad na deti a mládež, chodiacich znovu do škôl, bol povzbudivý. Učitelia síce registrovali medzery a vedeli, že ich nebude ľahké riešiť, ale už videli svetlo na konci tunela. Žiaľ, už onedlho tento režim prevalcovala panika zo stúpajúcich čísel. Pritom je dosť zrejmé, že za tieto čísla školy až tak nemohli. Mohli chýbajúce kapacity na trasovanie, neexistujúce protokoly na povinné testovanie všetkých pacientov v zdravotníckych zariadeniach, pravidelné preventívne testy zdravotníkov, neochota ľudí dodržiavať opatrenia, najmä keď ich vnímali ako chaotické a iracionálne.
Keď to už s číslami začalo vyzerať ozaj nedobre, siahlo sa v rámci chaotického boja proti korone po talizmane, škapuliari: po uzavretí škôl. No aspoň jeden dôležitý rozdiel v porovnaní s prvou vlnou tu bol: prišlo uzavretie čiastočné, nie celkové. Predškolské zariadenia aj prvý stupeň základných škôl zostali otvorené, časom sa otvorili aj špeciálne školy. Ako oficiálny dôvod sa uvádza, že pri týchto školách by ponechanie žiakov doma znamenalo, že s nimi musia zostať aj rodičia. A to by znamenalo platenie OČR, plus ekonomické straty pri výpadku pracovníkov. Navyše očividne pandemické riziko vyplývajúce zo žiackych kolektívov nebude také obrovské, keďže sa usúdilo, že riziko finančných škôd by ho teraz prevážilo. Čo sa dá povedať o starších žiakoch? Sú ozaj rizikovejší? Do istej miery áno, ale mladšie deti sa zase dajú ťažšie udržať v zóne odstupu, náročnejšie sa u nich dohliada na R-O-R.
To, že by bolo vhodné znovu otvoriť školy, samozrejme, s dodržaním ochranných opatrení, je určite pravda. Jednak preto, že otvorenie škôl (teraz nehovoríme o internátoch) sa v prvej vlne nepreukázalo ako zhoršujúci faktor pandémie ani v krajinách, ktoré nemali také dobré čísla ako my a školy otvorili. A jednak preto, že držať školy dlhodobo zatvorené je nesmierne náročné a na celú generáciu detí a mládeže má veľmi zlý účinok. Plus, aby sme boli presnejší, socializovanie detí a mládeže sa bez otvorených škôl až tak neredukuje.
Našťastie sa na Slovensku – aj po príklade z Česka – už ozvali hlasy za otvorenie škôl, dokonca aj na koaličnej úrovni. I keď premiér mal pôvodne skôr predstavu, že do lavíc sa pôjde až niekedy po Troch kráľoch – a to by bolo ozaj tragicky neskoro.
Zároveň však Igor Matovič zvolil inú taktiku: prepojil návrat do škôl s podmienkou testovania. Sám to označil za istý návrat ku komunitnému testovaniu – svojmu obľúbenému nápadu, ktorého sa, aspoň načas, vzdal až po dlhom prehováraní. Teraz tento nápad skúša presadiť okľukou, a tak sa žiaci budú možno musieť komunitne testovať aj za svojich rodičov. Prípadne sa komunitne otestujú aj ich rodičia, aby deti vôbec do školy mohli prísť. Zaváňa to niekomu vydieraním? Niekto má dobrý čuch, alebo mu len slúži pamäť a uvedomuje si, že minimálne citové vydieranie je bežnou pracovnou metódou Igora Matoviča.
riziká vyvážme dobrovoľnými opatreniami
Niežeby školská dochádzka nemala v pandémii riziká. Ale dnes už o víruse vieme určite viac ako počas prvej vlny a nie je namieste používať na „hnusobu“ namiesto cielenej jemne kalibrovanej paľby kobercové nálety. Sú regióny, kde by sa deti v školách mohli pokojne učiť už teraz, sú iné, kde by to zrejme podľa čísel nešlo ani po Novom roku. Táto optika mohla platiť už dnes, no my sme sa „prestali hrajuškať na semaforíky“.
Ale predovšetkým sa treba vrátiť k podstate: vzdelanie a sociálne plus pracovné návyky spojené s jeho získavaním v školách sú pre spoločnosť naozaj obrovskou hodnotou. Hodnotou, o ktorú najrýchlejšie prichádzajú tie najzraniteľnejšie skupiny populácie, ale po takých dlhých absenciách pravidelnej školskej dochádzky ju začínajú strácať všetci.
Áno, vzdelanie je taká významná hodnota, že kvôli nej stojí za to riskovať – iste nie životy, ale určité dobrovoľné izolačné kroky pre ohrozenú populáciu. Inými slovami: pusťte deti do škôl, ale vysvetlite ich rodičom, že blízky kontakt so starými rodičmi je teraz absolútne nežiaduci. A sami rodičia by sa toho mali držať tiež. Skúsme to znovu s disciplínou – i keď si to bude vyžadovať, aby spŕška slov z facebookového účtu premiéra na istý čas stíchla. Netreba na to ani celoplošné testovanie, ani celoplošné prikazovanie. Niekto povie, že takú dôveru by do našich občanov už nevkladal. Dovolím si oponovať. V prvej vlne sa veľa dokázalo práve dobrovoľnými krokmi, odhodlaním a rešpektom. V tej druhej by sme tento potenciál občianskej dôvery a spolupráce mali znovu objaviť. Nie je na to neskoro a otvorené školy k tomu môžu prispieť.