„Prvé dieťa som si dala očkovať,“ povedala mi dávna spolužiačka. „Mali sme potom rôzne problémy – so zaspávaním, so správaním. Druhé som si už očkovať nedala. Našťastie lekár na mňa netlačil, ale aj keby tlačil, neustúpim.“ Zachovám jej anonymitu, len dodám, že ide o osobu, ktorá kedysi chcela študovať medicínu, aktívne sa venuje svojmu zdraviu aj zdraviu rodiny, síce najmä alternatívnymi spôsobmi, ale určite to nie je ľahostajná matka. Jej názor som si vypožičala iba preto, lebo je pre tzv. antivax rodičov dosť typický: až prehnaná starosť o zdravie, spojená s nedôverou voči výdobytkom vedeckého poznania, vedeckého pokroku.
DANIEL BEREHULAK/GETTY IMAGES16. júl 2007 Londýn, Veľká Británia: Gastroenterológ Andrew Wakefield a jeho manželka Carmel v obkolesení svojich podporovateľov-antivaxerov, cestou na Lekársku radu, kde čelil obvineniu z podvodnej štúdie.
otravujú nám studne!
Antivax ani nie je presný názov, lebo sa doň zmestia rôzne podoby a rôzne stupne odporu proti vakcínam. Sú ľudia, ktorí vakcíny ani aktívne neodmietajú, aj svoje deti očkovať dajú, len si o tom tzv. myslia svoje a na internete sa občas vyventilujú nielen z frustrácie, že ich niekto do očkovania núti. A sú ľudia, ktorí svoje deti nedávajú očkovať zo zásady. Lebo zlé farmafirmy, lebo zlá západná medicína, lebo medicína ako taká... Navyše existujú i ďalšie odtienky neistoty a váhania. Angličtina má termín vaccine hesitancy (váhavý postoj k očkovaniu), ktorý na mnohých tzv. antivaxerov sedí určite lepšie.
Najmocnejšiu hlásnu trúbu dali nedôvere k vakcínam sociálne siete, no zárodok tohto postoja je starší ako vakcinácia: strach z nového a neznámeho, iracionálny, ale laickými znalosťami ťažko rozptýliteľný. Určite sú styčné body medzi dnešným antivaxom a dávnymi poplašnými legendami typu „tí a tí nám otravujú studne“ (za „travičov“ si dosaďte kresťanov, Židov, feudálov, armádu či lekárov). S príchodom vakcinácie si len tvorcovia protohoaxov našli ďalší terč.
V 19. storočí sa v Anglicku začalo so širokou vakcináciou proti pravým kiahňam. Priekopníkom tejto vakcinácie bol lekár Edward Jenner, ktorý experimentálne preukázal, že dieťa možno ochrániť pred pravými kiahňami, ak ho naočkujú tekutinou z kiahňového pľuzgiera. Metóda budila nádej, ale i nedôveru a posmech. Niektorí miestni farníci z Jennerovho okruhu sa pohoršovali, že takto predchádzať ochoreniu nie je kresťanské – veď tekutina, ktorou sa očkuje, je od zvieraťa. Iní odporcovia namietali, že metóda určite nezaberá, lebo kiahne sú výsledkom hnilobných výparov, nie nejakého choroboplodného zárodku. Veľký odpor nastal, keď v roku 1853 schválil parlament zákon o povinnej vakcinácii detí. Vzniklo niekoľko spolkov proti (povinnej) vakcinácii, vypukli demonštrácie. V meste Leicester v roku 1885 naraz pochodovalo až stotisíc antivaxerov: v sprievode niesli detskú rakvu a hanlivú figurínu nenávideného doktora Jennera. Musela vzniknúť komisia na preskúmanie antivaxerských sťažností a v roku 1896 dospela k záverom, že po prvé, vakcína na kiahne funguje, a po druhé, zo zákona o vakcinácii treba odstrániť tresty pre odmietačov.
Britskí antivaxeri dokonca svoj vplyv vyviezli aj do bývalej kolónie: istý William Tebb, veľký odporca očkovania, navštívil Ameriku a výsledkom bolo založenie Americkej antivakcinačnej spoločnosti v roku 1879. Po nej vzniklo ešte niekoľko podobných organizácií. Antivaxeri sa navzájom povzbudzovali v odpore voči vakcinácii. Síce sa im nepodarilo preukázať priamu škodlivosť vakcín, ale pre ovplyvnenie verejnej mienky stačilo, keď tvrdili, že vakcíny sú podozrivé zo zdravotných či etických dôvodov. Poviete si, ako dnes.
V roku 1905 dokonca rozhodoval americký najvyšší súd o prípade istého antivaxera, pána Jacobsona z mesta Cambridgea v štáte Massachusetts, ktorému mesto prikázalo, aby sa dal zaočkovať proti kiahňam, a keď nechcel, udelilo mu trest. Najvyšší súd však jeho protest nepodporil.
strach proti strachu
Nesúďme vtedajších antivaxerov príliš prísne. Strach z vakcín bol vtedy do istej miery pochopiteľný – očkovanie ako metóda bolo len v plienkach, prípravky takisto. V prospech lekárov, ktorí vakcináciu uznávali, však hovorila iná obava: reálna hrôza z infekčných chorôb, veľmi nákazlivých, s ťažkým priebehom, nezriedka vedúca k smrti alebo ťažkému postihnutiu človeka, ktorý sa infikoval. Paradoxne v období, keď sa očkovať začínalo, by ste zrejme medzi bežnou populáciou našli väčší konsenzus, že očkovať treba. To, ako nákazy kosia, najmä medzi najzraniteľnejšími, si totiž nikto nepotreboval extra preverovať. Vídal to okolo seba a od starších generácií sa vedelo, koľko komu prežilo detí, keď sa v komunite pustili vyčíňať choroby.
Dnešní antivaxeri sú, naopak, produktom doby, ktorá už isté typy infekcií vo veľkom ani nepozná. Aj oni môžu argumentovať všetkým možným a aj to robia – apelujú na strach z neznámeho, na podozrenia o pôvode vakcín, dokonca sa niektorí oháňajú aj pochybnosťami o ich „kresťanskosti“. Ale do ich arzenálu pribudlo ešte čosi. Sama dlhodobá vakcinácia im do rúk nechtiac prihrala argument typu „Načo očkujeme, keď choroby zmizli?“ Isteže sa tým podobajú na ľudí, ktorí sa pýtajú „Načo používaš šampón proti lupinám, keď lupiny nemáš?“ Bolo by to veľmi smiešne, keby to nebolo strašne smutné.
Ale inak na antivaxe nie je smiešne nič. Je totiž odrazom individuálnych strachov, z akých by bolo neľudské sa vysmievať, a zároveň stádovitého uvažovania, z akého sa smiať by bolo nebezpečné. Jedno i druhé vedia niektorí jednotlivci zručne využiť. V roku 1998 prišla na svet zatiaľ posledná obrovská ofenzíva antivaxerov, ktorej ozveny cítiť dodnes. Priniesol ju časopis Lancet, keď uverejnil štúdiu doktora Andrewa Wakefielda, v ktorej autor uviedol do súvisu vakcínu MMR (proti osýpkam, mumpsu a rubeole) s výskytom autizmu u detských pacientov. Tých mal ako vzorku v štúdii len 12. Wakefield s ďalšími členmi autorského kolektívu vytvoril hoax par excellence a po čase ním zaujal médiá. Veľká Británia aj USA dostali horúcu tému ako na podnose a spustila sa obrovská búrka. Keďže vakcínou MMR sa očkujú dojčatá, vynorilo sa množstvo znepokojených rodičov. Pýtali sa, či to, čo ihla vpravuje do tela ich detí, je v poriadku.
Samozrejme, že Wakefieldove tvrdenia veda preskúmala. Bolo nutné ich preskúmať nielen preto, že sa nimi zaoberala verejnosť, ale hlavne preto, aby bolo jasné, či na nich predsa len nie je zrnko pravdy. Ohrozenie najmladšej populácie si na svedomie nevezme nikto. Vznikli veľké epidemiologické štúdie, ktorých vzorka bola podstatne mohutnejšia ako tá Wakefieldova a preukázali, že vakcína MMR nie je žiadnym spúšťačom autizmu u detí. Preukázalo sa to bez pochybností a malo to stačiť. Navyše, doktor Wakefield neuverejnil svoju štúdiu len tak nezištne: ako odhalil britský investigatívny novinár Brian Deer, tento pofidérny lekár mal v úmysle vytvoriť inú vakcínu konkurujúcu používanej MMR, a tú preto potreboval spochybniť. A tak si pacientov do svojej pôvodnej štúdie vyberal nie objektívne, ale takým spôsobom, aby zodpovedali jeho vopred určeným záverom – že MMR škodí. Skrátka, Wakefield sfalšoval dáta a zverejnil úplne bezcenný brak. The Lancet sa z tejto hanby nikdy úplne nespamätal.
Dodnes sa na Wakefielda a jeho fejk odvolávajú mnohí antivaxeri. A že sú rôzni! Nájdete medzi nimi bio fanatikov, ktorí si „do seba nedajú žiadnu chémiu“, ale aj bizarné typy, ktoré sa síce ako moru boja vakcín, ale celkom ochotne sa liečia pitím riedeného Sava. A potom sú aj takí, ktorí jednoducho nenávidia Západ, čiže vakcíny z Nemecka či Británie odmietajú, ale ruským Sputnikom, hoc i neodskúšaným, by sa očkovať dali. Títo ľudia si zrejme neuvedomujú, že sami sú sputniky – satelity, verne obiehajúce okolo antivaxerskej pavedy. Je ťažké ich z tej obežnej dráhy dostať. Ak sa vám podarí k rozumu pritiahnuť aspoň jedného, dajte vedieť, ako ste to dokázali.