v súvislosti s referendom o skrátení volebného obdobia a o predčasných voľbách sa dnes veľa diskutuje. Táto diskusia bude zrejme naberať na intenzite a potom v jednom momente ustane, pretože bude rozhodnuté. To bude na jednej strane dobre a na druhej strane to bude škoda. Dobre to bude preto, lebo v tejto chvíli si z celkom pragmatických dôvodov potrebujeme jednoznačne vyjasniť niektoré nejasné veci. A škoda preto, lebo niekedy je užitočné nechať veci nie celkom vyjasnené.
Prečo si potrebujeme práve teraz vyjasniť vzťah referenda, Národnej rady a volieb do Národnej rady? Prečo je dobré, že si to vyjasníme? A prečo to zároveň dobré nie je?
Najprv tie jednoduchšie odpovede: Keďže Ficovi aj Pellegrinimu hrozia trestné stíhania, pokúšajú sa zvrátiť výsledok volieb všetkými možnými prostriedkami vrátane referenda o predčasných voľbách. Keďže Ústava SR je v týchto otázkach nejasná, hrozí po prípadnom referende právny chaos. Aby sme sa tomuto chaosu vyhli, potrebujeme v prvom rade vedieť, či je takéto referendum v súlade s Ústavou SR. A ak je, potrebujeme dopredu poznať pravidlá, podľa ktorých sa budeme riadiť. O legitímnosti referenda môže rozhodnúť a potrebné pravidlá môže záväzne sformulovať len Ústavný súd. A práve na to ho v rámci svojich právomocí vyzvala prezidentka Zuzana Čaputová.
Téma .týždňa: Dilema: Áno/Nie?
Rozhodnutie Ústavného súdu teda potrebujeme z čisto praktických dôvodov – aby sme vedeli, aké kroky ústavných činiteľov budú v súlade s ústavou a jej výkladom prijaté Ústavným súdom. Čím jednoznačnejšie bude rozhodnutie Ústavného súdu, tým priamočiarejšie môžu byť následné kroky prezidentky a parlamentu. Pre toto všetko je dobré prijať čo najjasnejší výklad ústavy. A prečo to zas až také dobré nie je? To je zaujímavá otázka.
MARTIN BAUMANN/TASR12. máj 2021 Bratislava: Prezidentka Zuzana Čaputová počas tlačovej konferencie k petícii za vyhlásenie referenda o skrátení volebného obdobia. Po overení podpisov na petičných hárkoch sa prezidentka rozhodla obrátiť na Ústavný súd, ktorý by sa mal vyjadriť do 60 dní.
duch a litera
Ústava ani zákony nemôžu obsahovať pravidlá pre všetky možné situácie. Možných situácií je totiž príliš veľa (v skutočnosti nekonečne veľa) a obsahujú príliš veľa konkrétnych detailov, ktoré nie je možné spravodlivo postihnúť v rozumne malom počte všeobecných pravidiel. Ústava a zákony preto obsahujú pravidlá (niektoré striktnejšie, iné vágnejšie), ale nie všetky právne problémy sa dajú vyriešiť mechanickou aplikáciou týchto pravidiel. Práve preto potrebujeme sudcov – aby rozhodli tam, kde sa rozhodnutie nedá dosiahnuť triviálnym aplikovaním jednoznačného paragrafu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.