o tom, či je referendum o skrátení volebného obdobia v súlade s ústavou, už rozhoduje Ústavný súd. Netrúfam si rovno tvrdiť, že v súlade s ústavou nie je, ponúkam len zopár dôvodov, pre ktoré si to myslím.
Na úvod je dôležité povedať, že slovenskú ústavu prijímala v roku 1992 mečiarovská garnitúra, ktorá potom doviedla krajinu na pokraj priepasti. Z toho je hádam zrejmé, že ústava nie je obsahovo ani hodnotovo kvalitná – a platí to aj po jej viacerých rozumných novelizáciách. Slovensko potrebuje novú ústavu a takých jej autorov, ktorí nie sú uviaznutí v totalitných alebo autokratických schémach, ktorí požívajú morálnu autoritu a ktorí vedia, akým nástrahám čelí slobodne usporiadaná spoločnosť.
Jednou z nástrah slobody je nepochybne zle upravené referendum. Väčšina sa často mýli, preto je v slobodnej spoločnosti nevyhnutné chrániť pred väčšinou nielen menšiny, ale občas aj slobodu a pravdu. Práve preto býva v ústavách slobodných spoločností zákaz referenda o základných ľudských právach. Ten je, našťastie, aj v slovenskej ústave. Explicitný zákaz referenda, ktorým by sa skrátilo volebné obdobie legitímne zvoleného parlamentu, však v slovenskej ústave nie je.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.