Téma .týždňa: Ľudia v sieti
.týždeň + .témy + .témaSociálne siete mali ľudí na internete spájať. Ako je to v skutočnosti a prečo sa deje pravý opak? Čo z človeka a technológií vytvára tú nebezpečnú kombináciu, ktorá ohrozuje slobodu a demokraciu?
Sociálne siete mali ľudí na internete spájať. Ako je to v skutočnosti a prečo sa deje pravý opak? Čo z človeka a technológií vytvára tú nebezpečnú kombináciu, ktorá ohrozuje slobodu a demokraciu?
Zamýšľali ste sa niekedy, prečo majú vaše slušné či odborné príspevky na sociálnych sieťach malý dosah a nízky počet interakcií? A prečo sa, naopak, dlhé statusy Ľuboša Blahu stávajú rýchlo virálnymi? Za ich dosahom a zobrazovaním stojí algoritmus. Ak zistíte, ako funguje, a budete vytvárať príspevky podľa jeho pravidiel, bude sa dariť aj vášmu obsahu.
ale čo je v skutočnosti algoritmus, o ktorom hovoríme? Ide o nastavený súbor pravidiel, ktorý určuje, aké príspevky sa budú používateľom zobrazovať na ich „nástenke“, tzv. newsfeede. Algoritmus Facebooku sa stará, aby ste na tejto sociálnej sieti trávili čo najviac času a opakovane sa tam vracali. To dosiahne tak, že vám bude podsúvať príspevky na základe vašich záujmov a preferencií. Podľa oficiálnych informácií spoločnosti na jedného používateľa pripadá denne približne tisíc príspevkov, ktoré sa mu môžu na nástenke potenciálne zobraziť. Úlohou algoritmu je toto množstvo obsahu roztriediť a rozhodnúť, čo bude pre používateľa najzaujímavejšie.
V súčasnosti ovládol mediálnu plochu aj na tejto platforme trend dezinformácií. Facebook nepriamo poskytol široký online priestor pre mnohé zavádzajúce až nebezpečné informácie. Konšpirátori a ľudia šíriaci dezinformácie sú najmä vďaka sociálnym sieťam nadpriemerne úspešní, lebo vytvárajú zdanie, že ich hlas je vo verejnej diskusii silno zastúpený. Sila ich hlasu je v skutočnosti neraz až hrozbou, keďže sú schopní ovplyvniť politické rozhodnutia, verejnú mienku či legislatívu.
Práve tieto skupiny používateľov efektívne využívajú algoritmy na zvyšovanie svojho dosahu. Robia to tak, že tvoria obsah vyvolávajúci silné emócie či kontroverzie na sociálnych sieťach, ktorý má následne výrazne viac interakcií, a teda väčší dosah. Aj malá skupina aktívnych a koordinovaných používateľov tak dokáže pomôcť šíreniu, respektíve viralite svojich príspevkov.
Sporný obsah na Facebooku má tendenciu ovládnuť
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.