slovensko je otvorená ekonomika, odkázaná na export. Keďže ako malá krajina nemáme (až na výnimky typu ESET) vlastné svetové produkty, exportujeme najmä dovezené a spracované suroviny, alebo dovezené a skompletizované výrobky, alebo – svetové autá.
Na začiatku transformácie bola táto podoba ekonomiky nevyhnutná, pretože jej štátom riadená socialistická forma skrachovala, takže Slovensko bolo odkázané na prílev zahraničných investícií. Ten naozaj prišiel, a spolu s reformami zásadným spôsobom pomohol vymaniť Slovensko z osudu zaostávajúcich postkomunistických periférií. V jednej chvíli bolo dokonca Slovensko krajinou najrýchlejšie dobiehajúcou vyspelé ekonomiky. A stalo sa to naozaj aj vďaka veľkým investorom, ako boli Volkswagen, neskôr US Steel, a potom aj Kia a Peugeot. Slovensko sa postupne stalo krajinou vyrábajúcou najmä automobily.
Príchody svetových automobiliek boli užitočné a vítané. Platí to stále? Je v roku 2022 možný príchod Volva pre Slovensko rovnako dobrou správou, ako bol príchod veľkých investorov po páde komunizmu a neskôr po páde mečiarizmu?
škoda
Na Slovensku sa za posledných tridsať rokov sériovo vyrábali takéto autá: Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Volkswagen Polo, Volkswagen Touareg, Seat Ibiza, Škoda Octavia, Porsche Cayene, Audi Q7, KIA Sportage, KIA Ceed, Hyundai Ix35, Peugeot 207, Peugeot 208, Citroën C3 Picasso, Land Rover Discovery, Land Rover Defender. To nie je nezaujímavý zoznam značiek a modelov. Ako sa z agrárnej krajiny bez výraznejšej strojárskej tradície stal nezanedbateľný hráč automobilového
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.