Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Téma .týždňa: Pápež, ktorý sa nebál odstúpiť

.týždeň .témy

Podľa mnohých cirkevných znalcov a teológov odišla s Benediktom XVI. jedna éra veľkých teológov, ozývajú sa dokonca hlasy nazvať ho „učiteľom cirkvi“. Kritici o ňom hovoria ako o „ultratradicionalistickom“ a „pancierovom pápežovi“, jeho obdivovatelia ho opisujú ako citlivého vnímavého človeka mimoriadneho intelektu. Kto vlastne bol Benedikt XVI. očami katolíckeho politika a kňaza?

Téma .týždňa: Pápež, ktorý sa nebál odstúpiť
6. január 2013, Vatikán: Pápež Benedikt XVI. slúži sv. omšu v Bazilike sv. Petra. Zároveň počas bohoslužby vysvätil štyroch nových biskupov. FOTO ALESSANDRA BENEDETTI/CORBIS VIA GETTY IMAGES

OBSAH

Od Jána Pavla II. po Františka – odkiaľ kam? .štefan Hríb .marína Gálisová
Benedikt XVI.: Skromný intelektuál či pancierový pápež .štefan Hríb
Medzi Josephom Ratzingerom a Benediktom XVI. .šimon Jeseňák
L

Od Jána Pavla II. po Františka – odkiaľ kam?

.štefan Hríb .marína Gálisová .témy

V dejinách existujú udalosti, ktoré neskôr nazývame zlomové. Za taký sa považoval aj Druhý vatikánsky koncil, ktorý otváral katolícku cirkev svetu. Ale až dnes, po odchode Benedikta a nástupe Františka, sa zmena môže dovŕšiť.

ján Pavol II. a vtedajší kardinál Ratzinger tvorili veľkú dvojicu. Ten prvý sa stal symbolom boja s komunizmom a celý svet uznal, že spolu s Ronaldom Reaganom a Margaret Thatcherovou bol kľúčovým stĺpom megazápasu o slobodu. Ten druhý bol najskôr trochu v úzadí, no ako prefekt zodpovedný za podobu a rýdzosť viery bol dvojičkou poľského pápeža a neskôr ako Benedikt sám určoval tvár celej katolíckej cirkvi. Boli to dvaja veľkí pápeži, duchovne aj verejným pôsobením. Ale ako každý z nás mali aj odvrátenú stranu – tou bolo zľaknutie sa záverov Druhého vatikánskeho koncilu, ktorý otvoril katolícku cirkev svetu a prerušil jej obranné postavenie, ktoré sa začalo vŕšiť antireformáciou a potom sa ešte viac opevnilo obavami z osvietenstva. Koncilové závery pritom paradoxne spolutvoril práve Joseph Ratzinger. 

Ani Jána Pavla II., ani Benedikta XVI., samozrejme, nemožno považovať za nepriateľov slobody. Ale obava z príliš otvorenej cirkvi – voči svetu aj iným náboženstvám – bola prítomná a mala svoje dôsledky. Obaja, a aj ich prívrženci, to nazývali trvaním na pôvodných hodnotách, ktoré nemožno opúšťať pre prchavé nálady tej či onej doby. A práve o tom je už od Druhého vatikánskeho koncilu kľúčový spor. Má katolícka cirkev trvať na všetkých pravidlách a dogmách, ktoré v priebehu dvoch tisícročí zaviedla, alebo má vždy znovu hľadať, ako byť soľou, nádejou a pomocou svetu, a tomu prispôsobovať pravidlá pri zachovaní ich ducha?

Nie je to jednoduchý spor. Je ľahké prispôsobiť sa aktuálnym náladám a stratiť podstatu. A je rovnako ľahké trvať na litere a stratiť ducha, ako sa to opakovane stáva milovníkom písaného zákona.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite