bol to Francis Fukuyama, kto najskôr v slávnej eseji o konci dejín z leta 1989 a trochu neskôr v populárnej knihe skonštatoval, že výhra slobody a demokratického kapitalizmu nad krvavou komunistickou utópiou nebola náhodná. Podľa Fukuyamu išlo o dôsledok jasnej prevahy modernej vedy, poznania a slobody, z ktorých vyrástla trhová ekonomika a demokracia. A voči nim už nemala ako vzniknúť príťažlivá alternatíva.
Práve alternatívny výklad vtedajšej reality však v roku 1993 predostrel Samuel Huntington. Pre časopis Foreign Affairs napísal esej Stret civilizácií (neskôr vyšla rovnomenná kniha), v ktorej argumentoval, že svetové súperenie a konflikty nepôjdu po osi ekonomiky či demokracie, ako to bolo v spore slobodného sveta s komunizmom, ale po civilizačných osiach. Podľa Huntingtona v dnešnom svete existuje viacero civilizačných celkov (západný, pravoslávny, islamský, čínsky, hinduistický a ďalšie), ktoré prechádzajú zmenami – niektoré rastú, iné upadajú, pričom súperia medzi sebou o prežitie či dominanciu. Toto malo byť podľa Huntingtona rozhodujúce ihrisko a rámec toho, čo nazývame dejinami.
odpoveď času a bilancia slobody
Ako na polemiku Fukuyamu s Huntingtonom odpovedal čas?
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.