pri tejto príležitosti si pripomeňme našu sériu článkov o tomto symbole 20. storočia.
1. Concorde – Kráľ nebies alebo Ikarus?
Bol jediným dopravným lietadlom na svete, ktoré po mnohé roky dokázalo trvalo letieť rýchlosťou dvojnásobku rýchlosti zvuku. Jeho vývoj a výroba boli dielom dvoch národov, ktoré boli dlhodobými rivalmi. Stál miliardy, ktoré sa nikdy nevrátili. A vyrobilo sa ho len štrnásť kusov. Napriek tomu sa stal ikonou a fenoménom 20. storočia.
Článok Concorde – Kráľ nebies alebo Ikarus?
2. Concorde – prvý let, prvé sťažnosti
V Toulouse bolo už dva dni zlé počasie, a tak musel André Turcat, bývalý vojenský pilot, ktorý cez vojnu bojoval v letectve slobodného Francúzska, čakať. Až 2. marca 1969 sa konečne dočkal a mohol odštartovať s prototypom Concordu, ktorý mal označenie 001, na prvý let.
Článok Concorde – prvý let, prvé sťažnosti
3. Concorde – zlatá éra
Prototyp Concordu 001 absolvoval pred svojím trvalým umiestnením v leteckom múzeu jeden veľmi špeciálny let. Pridali mu priezory na streche kabíny a 30. júna 1973 vyštartoval naprieč africkým kontinentom naháňať mesačný tieň.
4. Ikarus, nie Fénix
Let Air France 4590 25. júla 2000 bol chartrovým letom Concordu. Mal dopraviť stovku pasažierov, väčšinou Nemcov, do New Yorku, kde sa mali nalodiť na MS Deutschland a plaviť sa ňou 16 dní do Ekvádoru so zastávkou na Kube a na Bahamách. Niektorí cestujúci plánovali pokračovať až do Sydney na olympiádu.
Dopadlo to veľmi zle, prvou nehodou Concorde po 25. rokoch, ale mimoriadne tragickou. Concorde bol problematický stroj a preto jeho lety postupne zastavili, ten posledný sa konal v roku 2004. Napriek tomu ho tí, čo s ním mali niečo do činenia, milovali.
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.