Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

F-16: Trvalo vo vývoji

.juraj Petrovič .veda .veda

Technológia sa od prvého návrhu F-16 zásadným spôsobom posunula. Samotný aerodynamický tvar lietadla má stále vynikajúce vlastnosti, ale ani jeho obratnosť by mu v súčasnom svete elektronického vedenia vojny nezabezpečila úspech. Preto General Dynamics a po ňom Lockheed Martin, ktorý výrobu F-16 od GD kúpil, od jej vzniku pracovali na vylepšeniach.

F-16: Trvalo vo vývoji USAF/GETTY IMAGES 31. marec 1999: Stíhačka F-16C vyzbrojená raketami AIM-120C AMRAAM hliadkovala nad krajinou počas vojny v Kosove. Záber z vojenského lietadla na dopĺňanie paliva Boeing KC-135 Stratotanker.

a vylepšenia prvá F-16 aj naozaj potrebovala. Od motora, ktorý mal nemilú vlastnosť, že podliehal strate vztlaku kompresora, čoho výsledkom bola masívna strata výkonu a plamene šľahajúce z oboch koncov motora, pretože bez dostatočného prístupu vzduchu palivová zmes nehorela len v motore, ale aj mimo neho. Druhým problémom bola najväčšia výhoda F-16, systém fly-by-wire. Keďže bol úplne nový, nejeden pilot zahynul pri páde lietadla, keď mu vypovedali všetky ovládacie plochy po výpadku napájania systému. Riešením boli záložné zdroje elektriny, samotný systém bol od začiatku projektovaný so štvornásobným istením. 

Problémom bol aj nepohyblivý joystick, ktorý pilotov zvádzal k vyššiemu tlaku naň, a tým k prehnaným manévrom. Mierna vôľa tento problém pri verzii C/D nakoniec definitívne odstránila.

odpadnutí za joystickom

Manévrovateľnosť F-16 je taká dobrá, že zmeny v preťažení v nej môžu prísť extrémne rýchlo. Ak nafukovacie nohavice pilotovej kombinézy neudržia krv v jeho mozgu včas, upadne do bezvedomia tak rýchlo, že si to ani nestihne uvedomiť. Okrem zlepšenia konštrukcie a funkcie kombinéz USAF zvýšila aj nároky na tréning na centrifúgach. Na nich sa piloti učia, ako si udržať pri vysokom preťažení vedomie. Zásadou je nikdy úplne nevydýchnuť a držať hrudník trvalo „nafúknutý“. Dýcha sa extrémne rýchlo a plytko, len aby sa malá časť vzduchu v pľúcach vymenila. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite