a vylepšenia prvá F-16 aj naozaj potrebovala. Od motora, ktorý mal nemilú vlastnosť, že podliehal strate vztlaku kompresora, čoho výsledkom bola masívna strata výkonu a plamene šľahajúce z oboch koncov motora, pretože bez dostatočného prístupu vzduchu palivová zmes nehorela len v motore, ale aj mimo neho. Druhým problémom bola najväčšia výhoda F-16, systém fly-by-wire. Keďže bol úplne nový, nejeden pilot zahynul pri páde lietadla, keď mu vypovedali všetky ovládacie plochy po výpadku napájania systému. Riešením boli záložné zdroje elektriny, samotný systém bol od začiatku projektovaný so štvornásobným istením.
Problémom bol aj nepohyblivý joystick, ktorý pilotov zvádzal k vyššiemu tlaku naň, a tým k prehnaným manévrom. Mierna vôľa tento problém pri verzii C/D nakoniec definitívne odstránila.
odpadnutí za joystickom
Manévrovateľnosť F-16 je taká dobrá, že zmeny v preťažení v nej môžu prísť extrémne rýchlo. Ak nafukovacie nohavice pilotovej kombinézy neudržia krv v jeho mozgu včas, upadne do bezvedomia tak rýchlo, že si to ani nestihne uvedomiť. Okrem zlepšenia konštrukcie a funkcie kombinéz USAF zvýšila aj nároky na tréning na centrifúgach. Na nich sa piloti učia, ako si udržať pri vysokom preťažení vedomie. Zásadou je nikdy úplne nevydýchnuť a držať hrudník trvalo „nafúknutý“. Dýcha sa extrémne rýchlo a plytko, len aby sa malá časť vzduchu v pľúcach vymenila.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.