Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Wrightovci – od samoty k sláve

.juraj Petrovič .veda .veda

Prvé lety Wilbura a Orvilla sledovalo len päť ľudí. Traja členovia pobrežnej záchrannej služby Adam Etheridge, John T. Daniels a Will Dough. Etheridge použil Orvillom vopred nastavený fotoaparát a zachytil slávnu fotografiu prvého letu motorového lietadla ťažšieho ako vzduch.

Wrightovci – od samoty k sláve WIKIMEDIA COMMONS Rok 1908 Fort Myer, USA: Orville Wright predvádza americkej armáde na demonštračnom lete takmer identickú kópiu Modelu A.

miestny podnikateľ W. C. Brinkley a tínežder Johnny Moore boli štvrtým a piatym človekom prítomným pri prvých letoch Wrightovcov. Bratia poslali otcovi Miltonovi telegram do Daytonu, aby informoval tlač, noviny ale spočiatku nejavili veľký záujem s odôvodnením, že lety sú príliš krátke. Telegrafista, ktorý prenášal ich telegram, síce prezradil jeho obsah novinám v štáte Virgínia, tie ale zverejnili významne skreslenú správu, ktorá sa neskôr objavila vo viacerých novinách aj v Ohiu. Wrightovci vydali v januári 1904 vlastnú tlačovú správu, ale tá po pomerne krátkom čase zapadla prachom bez toho, žeby niekoho významnejšie zaujala. 

Wrightovci zatiaľ premiestnili svoje snahy bližšie k domovu. Voziť novopostavený Wright Flyer II vrátane dielov na potrebné opravy z Daytonu na Kitty Hawk a tiež byť počas dlhej doby mimo stále fungujúceho obchodu a výroby bicyklov bolo nepraktické. Prezident a majiteľ banky v Daytone Torrance Huffman im dovolil založiť letisko a základňu na ďalšie pokusy na Huffmanovej prérii, necelých 15 kilometrov od Daytonu. Wrightovci nazvali letisko Simms Station. Dnes je súčasťou Wright-Patterson Air Force Base.

počiatočný nezáujem

Wrightovci pozvali na svoje ďalšie pokusy o motorový let novinárov. Slabý vietor a problémy s motorom ale zabránili úspešnej demonštrácii a ani nasledovné pokusy v roku 1904 nedopadli najlepšie. Novinári stratili o Wrightovcov záujem a bratia si po čase uvedomili, že to je vlastne dobre. Bez prítomnosti a záujmu médií a verejnosti sa nemuseli obávať o to, že by sa konštrukcia ich lietadla dostala na verejnosť. Plánovali si ju totiž patentovať a patent speňažiť výrobou lietadiel a predajom licencií. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite