Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Začiatok éry Zeppelinov

.juraj Petrovič .veda .veda

Ak budete mať niekedy cestu k Bodamskému jazeru, tak okrem Kostnice, kde v roku 1415 odsúdili a upálili Jána Husa, určite stojí za návštevu aj ďalšie nemecké mesto – Friedrichshafen. Je to rodisko najúspešnejších vzducholodí na svete a dnes aj sídlo najväčšieho múzea na svete venovaného vzducholodiam.

Začiatok éry Zeppelinov FOTO ULLSTEIN/GETTY IMAGES Prvý let prvej Zeppelinovej vzducholode LZ 1 štartoval z hladiny Bodamského jazera v Nemecku 2. júla 1900.

hlavnú expozíciu bývalej prístavnej železničnej stanice tvorí replika časti trupu najznámejšej vzducholode LZ 129 Hindenburg, v ktorej sú zrekonštruované priestory pre pasažierov. 

začiatok legendy 

Počiatky myšlienky riaditeľnej vzducholode, ktorej gróf Ferdinand von Zeppelin zasvätil väčšinu života, siahajú do čias americkej občianskej vojny. Zeppelin bol vtedy oficiálnym pozorovateľom prideleným k armáde Severu a okrem iného navštívil v roku 1862 tábor vynálezcu a vzduchoplavca Thaddeusa S. C. Lowa. Lety balónom ho zaujali natoľko, že pri ďalšej zastávke, v Saint Paul v Minnesote, prvýkrát letel v uviazanom balóne vzduchoplavca Johna Steinera, narodeného v Nemecku. Zeppelin, pôvodne armádny dôstojník, sa v roku 1891 vo veku 52 rokov vzdal svojej pozície v armáde. Nebolo to pre vášeň ku vzducholodiam, aj keď tá mu odchod z armády zrejme uľahčila. Hlavnou príčinou bolo veľmi zlé velenie pruskej jazdeckej brigáde počas manévrov v roku 1890. Práve kritika tohto velenia ho k odchodu prakticky prinútila, aj keď odchádzal v hodnosti generálporučíka. 

Zeppelin sám nebol konštruktér ani teoretik, ale dokázal nájsť ľudí, ktorí konštrukciu pevnej vzducholode, ktorú chcel postaviť, dokázali vypočítať a postaviť. Zeppelin zabezpečoval skôr obchodnú stránku veci a rokoval napríklad s Daimler-Motoren-Gesellschaft o možnosti výroby ľahších a účinnejších spaľovacích motorov. Tie by následne mohli poháňať jeho vzducholode. 

31. júl 1909, Frankfurt nad Mohanom: Gróf Zeppelin na Z II (LZ 5) sa zdraví so starostom na medzinárodnej leteckej výstave.ULLSTEIN/GETTY IMAGES31. júl 1909, Frankfurt nad Mohanom: Gróf Zeppelin na Z II (LZ 5) sa zdraví so starostom na medzinárodnej leteckej výstave.

Napriek viacerým neúspechom Zeppelinovi ľudia zdokonalili jeho myšlienku a konštrukcia vzducholode, pre ktorú sa vžil aj hromadný názov Zeppelin, získala svoje charakteristické vlastnosti: pevný hliníkový rám pokrytý látkovým obalom; viacero vnútorných plynových vakov, z ktorých každý sa mohol voľne rozpínať a zmršťovať, čím sa vzducholoď vyhla potrebe vzduchových vakov na reguláciu vztlaku; modulárny rám umožňujúci pridávanie ďalších sekcií a plynových vakov. Ovládacie prvky, motory a gondola boli pevne pripevnené k hliníkovému rámu. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite