zákaz stavby veľkých vzducholodí viedol firmu Zeppelin k stavbe dvoch malých vzducholodí, LZ 120 Bodensee a LZ 121 Nordstern. Po zničení ostatných vzducholodí museli byť ale obidve odovzdané ako náhrada v rámci vojnových reparácií. LZ 120 dostalo Taliansko a LZ 121 Francúzsko.
Vo Veľkej Británii panoval nesúlad medzi námorníctvom a novovzniknutým kráľovským letectvom – RAF ohľadne vzducholodí. Námorníctvo ich považovalo za nádejné, najmä na prieskumné účely, zatiaľ čo letectvo sa plne orientovalo na lietadlá ťažšie ako vzduch, pretože správne predpokladalo, že vo vojenskej oblasti budú čoskoro úplne dominovať.
Takže vývoj vzducholodí v Británii po niekoľkých postavených vzducholodiach s pevným trupom stratil podporu vlády a do vypuknutia druhej svetovej vojny prakticky zanikol.
héliové vzducholode
V Spojených štátoch medzitým začali stavať prvú pevnú vzducholoď plnenú héliom. USS Shenandoah vzlietla po prvýkrát 4. septembra 1923 a na jej náplň sa spotrebovali takmer všetky vtedy dostupné svetové zásoby hélia. Druhú podobnú vzducholoď – USS Los Angeles už na zákazku Američanov stavala spoločnosť Zeppelin, čo jej podstatným spôsobom pomohlo prežiť dobu zákazu stavby vzducholodí pre Nemecko. USS Los Angeles vzlietla po prvýkrát 27. augusta 1924 a v prevádzke bola do roku 1932. V čase, keď začínala lietať, bolo k dispozícii tak málo hélia, že sa s USS Shenandoah musela deliť o zdroje a lietať tak mohla vždy len jedna z dvojice vzducholodí.
DAILY HERALD ARCHIVE/SSPL/GETTY IMAGES18. august 1931, Londýn: LZ 127 Graf Zeppelin, ktorému velil Hugo Eckner, neplánovane pristál v Hanworth Air Park.
Američania naplno využívali svoj jedinečný zdroj inertného ľahkého plynu a stali sa postupne okrem Nemcov a Talianov jedinou krajinou, kde sa vzducholode využívali a využívajú na najrôznejšie účely až dodnes. V 30. rokoch napríklad navrhli vzducholode, ktoré sa stali predchodcami lietadlových lodí. Trapézový systém na USS Akron a USS Macon, ktoré boli postavené v spoločnom podniku Goodyearu a Zeppelinu v americkom Akrone, umožňoval z hangáru vo vnútri vzducholode vyložiť do voľného priestoru prieskumné lietadlo, napr. Curtiss F9C Sparrowhawk, a naopak, po tom, čo pilot vyrovnal rýchlosť so vzducholoďou, lietadlo opäť zavesiť na tento hák a vtiahnuť naspäť do hangáru. Vzducholode mali tiež unikátny spôsob získavania balastnej záťaže.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.