Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vzducholode: Pád Hindenburgu a koniec jednej éry

.juraj Petrovič .veda .fenomén

Prvý let LZ 129 Hindenburg nebol komerčný let. Joseph Goebbels a jeho ministerstvo propagandy spolu s Göringovým ministerstvom letectva použili Hindenburg na propagandistické lety pred dodatočným referendom o Nemcami už spáchanom obsadení Porýnia.

Vzducholode: Pád Hindenburgu a koniec jednej éry NY DAILY NEWS/GETTY IMAGES 6. máj 1937, USA: Hindenburg nad New Yorkom letí smerom ku kotvisku v Lakehurste chvíľu pred katastrofou.

napriek odporu šéfa Zeppelinu Huga Eckenera, Goebbels presadil, že obidve funkčné vzducholode – Graf Zeppelin aj nová Hindenburg – museli absolvovať Deutschlandsfahrt – propagandistické turné po Nemecku. 26. marca 1936 najprv Graf Zeppelin a po nej aj Hindenburg odštartovali na štvordňový let nad Nemeckom. Nacisti počas neho zo vzducholodí zhadzovali propagandistické letáky, z veľkých reproduktorov hulákala vojenská hudba a heslá. Z provizórneho rozhlasového štúdia na palube Hindenburgu sa vysielali politické prejavy.

komerčná prevádzka

31. marca 1936 bol Hindenburg konečne pripravený na svoj prvý komerčný let do Rio de Janeira. Hugo Eckener bol za neochotu posluhovať nacistickej propagande potrestaný tým, že ho zbavili velenia. Bol menovaný „supervízorom“, čo bol ale čisto formálny titul, nemal žiadne právomoci. Naopak, kapitán Ernst Lehmann, ktorý sa pred a počas Deutschlandsfahrt veľmi snažil zapáčiť nacistickým pohlavárom, dostal velenie. 

Hindenburg v roku 1936 absolvoval desať letov do USA a sedem do Brazílie. Okrem toho sa Hindenburg raz nečakane objavil aj nad Anglickom počas letu z Nemecka do USA. Balíček, ktorý niekto zhodil nad mestečkom Keighley v západnom Yorkshire, obsahoval kyticu karafiátov a prosbu, aby ju nálezca položil na hrob nemeckého vojnového zajatca z prvej svetovej vojny, pochovaného na cintoríne v Keighley. Podpísaný bol zrejme vojakov brat, sám sa označil za prvého lietajúceho kňaza. 

O Hindenburgu sa hovorilo, že je taký stabilný, že na konci stola v jedálni na palube mohlo pero alebo ceruzka stáť na špičke bez toho, aby spadli. Štarty boli také hladké, že ich cestujúci často zmeškali. Mali pocit, že vzducholoď je ešte stále ukotvená a nehýbe sa. V sezóne 1936 bolo na palube aj špeciálne koncertné krídlo. Bežne takýto nástroj váži viac ako 500 kilogramov, no toto krídlo, vyrobené z hliníka, malo len približne 160 kilogramov. 

6. máj 1937 Lakehurst, New Jersey, USA: Skaza Hindenburgu.BETTMANN/GETTY IMAGES6. máj 1937 Lakehurst, New Jersey, USA: Skaza Hindenburgu.

Cestu Hindenburgom si nemohol dovoliť každý. Jednosmerné cestovné medzi Nemeckom a Spojenými štátmi bolo 400 dolárov, v dnešných cenách približne 8 500 dolárov. Cestujúci na Hindenburgu boli preto bohatí ľudia, zvyčajne protagonisti zábavného priemyslu, známi športovci, politickí predstavitelia a podnikatelia. Nechýbali ani celebrity ako slávny boxer Max Schmeling, ktorý sa na Hindenburg vracal po svojom legendárnom zápase, v ktorom knokautoval Joa Louisa. 

8. októbra 1936 sa konal tzv. milionársky let Hindenburgu nad východným pobrežím Spojených štátov. Na palube bolo 72 vplyvných a bohatých ľudí. Okrem iných aj Juan Trippe, zakladateľ a šéf Pan American Airways, letecké eso z prvej svetovej vojny, a šéf Eastern Airlines Eddie Rickenbacker, ale aj viceprezident Spojených štátov John Garner.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite