všetko sa začalo v nenápadnej uličke v pobrežnom mestečku na ostrove Key West na americkej Floride. Posledný z floridských ostrovov, ktorý je aj najjužnejším územím kontinentálnych Spojených štátov, je vzdialený od kubánskej Havany len 165 kilometrov. Na tejto trase sa začali písať dejiny Pan Am.
reakcia na Nemcov v Paname
Dôstojníci United States Army Air Corps, z ktorej sa neskôr mala stať samostatná US Air Force, Henry H. Arnold, Carl Spaatz a ich kolega John Jouett so znepokojením pozorovali, ako sa v prvej polovici 20. rokov 20. storočia prevažne nemecká letecká spoločnosť usadená v Kolumbii snaží získať povolenia na lety a pristátia v Paname. Kľúčová krajina pre medzinárodnú lodnú dopravu, kde sa nachádza Panamský prieplav spravovaný v tom čase Spojenými štátmi, mala pre spoločnosť SCADTA (Sociedad Colombo Alemana de Transportes Aéreos – Kolumbijsko-nemecká spoločnosť pre leteckú dopravu) predstavovať predmostie expanzie na sever až do Spojených štátov. Arnold, Spaatz a Jouett považovali Nemcami ovládanú SCADTA za potenciálnu hrozbu pre zónu Panamského kanála.
Zakladatelia Pan Am neboli len tak hocikto. Henry H. Arnold, ktorého učili lietať bratia Wrightovci, sa mal stať posledným generálom US Army, ktorý velil americkému vojenskému letectvu, a súčasne jediným generálom letectva, ktorý mal hodnosť päťhviezdičkového generála.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.