Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pan Am: začiatky

.juraj Petrovič .veda .fenomén

Vo svojich najlepších časoch predstavovali zlatý štandard, s ktorým sa porovnávali všetky ostatné letecké spoločnosti. Vždy patrili medzi priekopníkov techniky a inovácie, ktoré vyvolali, viedli k dramatickej zmene cestovania ľudí na celom svete. Ich logo – prezývané aj „modrá mäsová guľka“ – je dodnes svetoznáme a svojho času bolo rovnako známe ako Coca Cola. Kúzlo, pôvab, šarm a elegancia – tieto slová sa spájali s cestovaním v ich lietadlách. Neoficiálny medzinárodný letecký dopravca Spojených štátov – Pan American World Airways.

Pan Am: začiatky WIKIMEDIA COMMONS/ COLLECTIE VAN BEEK Lietadlo Fokker F-7 s logom, ktoré Pan American Airways používali v roku 1927.

všetko sa začalo v nenápadnej uličke v pobrežnom mestečku na ostrove Key West na americkej Floride. Posledný z floridských ostrovov, ktorý je aj najjužnejším územím kontinentálnych Spojených štátov, je vzdialený od kubánskej Havany len 165 kilometrov. Na tejto trase sa začali písať dejiny Pan Am. 

reakcia na Nemcov v Paname

Dôstojníci United States Army Air Corps, z ktorej sa neskôr mala stať samostatná US Air Force, Henry H. Arnold, Carl Spaatz a ich kolega John Jouett so znepokojením pozorovali, ako sa v prvej polovici 20. rokov 20. storočia prevažne nemecká letecká spoločnosť usadená v Kolumbii snaží získať povolenia na lety a pristátia v Paname. Kľúčová krajina pre medzinárodnú lodnú dopravu, kde sa nachádza Panamský prieplav spravovaný v tom čase Spojenými štátmi, mala pre spoločnosť SCADTA (Sociedad Colombo Alemana de Transportes Aéreos – Kolumbijsko-nemecká spoločnosť pre leteckú dopravu) predstavovať predmostie expanzie na sever až do Spojených štátov. Arnold, Spaatz a Jouett považovali Nemcami ovládanú SCADTA za potenciálnu hrozbu pre zónu Panamského kanála. 

Zakladatelia Pan Am neboli len tak hocikto. Henry H. Arnold, ktorého učili lietať bratia Wrightovci, sa mal stať posledným generálom US Army, ktorý velil americkému vojenskému letectvu, a súčasne jediným generálom letectva, ktorý mal hodnosť päťhviezdičkového generála. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite