Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pan Am: Juan Trippe preberá opraty

.juraj Petrovič .veda .veda

Páni Arnold, Spaatz a Juett mali plán vytvoriť leteckú spoločnosť lietajúcu z Key West cez Havanu, ponad Yucatán až do Panamy. Ich kolega John Montgomery sa preto v ich mene vybral do New Yorku hľadať ľudí ochotných vložiť do novej spoločnosti kapitál.

Pan Am: Juan Trippe preberá opraty WIKIMEDIA COMMMONS/FLORIDA KEYS HISTORY CENTER 19. október 1927 Key West, USA: Pilot Cy Caldwell pred prvým letom pre Pan American na Kubu sedí na hydropláne Fairchild FC-2 s menom La Niña zo spoločnosti West Indian Aerial Express.

to sa spočiatku aj podarilo. Arnold, Spaatz a Juett plánovali odísť do výslužby a venovať sa podnikaniu v letectve. Montgomery sa vybral spolu s jedným z investorov do Havany zabezpečiť pre Pan American potrebné povolenia. V tom čase sa ale trojica zakladateľov zamotala do procesu s generálom Billym Mitchellom, ktorý verejne obvinil armádu USA z trestuhodného zanedbávania rozvoja vojenského letectva v USA. Budúci otec US Air Force dostal trest a Arnold, Spaatz a Juett verejné pokarhanie, ktoré im zabránilo so cťou odísť z armády. 

všetci chcú lietať na Kubu

Montgomery vyzval americký poštový úrad, aby vypísal súťaž o zmluvu na leteckú poštovú trasu Key West – Havana, a 16. júla 1927 Pan American túto zmluvu dostala. Podmienkou bolo, že prvý let sa uskutoční najneskôr 19. októbra toho istého roku. Vtedajší prezident spoločnosti Richard Bevier a viceprezident Pan Am John Montgomery nemali k dispozícii žiadne lietadlá a čo bolo horšie, finančné prísľuby, ktoré dostali pri zakladaní Pan Am, sa zrazu vyparili. 

O trasu mal záujem aj niekto iný. Známy letecký veterán prvej svetovej vojny Reed Chambers založil spolu so svojím finančným poradcom Virgilom Cheneaom spoločnosť Florida Airways. Tak ako Trippe dostal poštovú trasu Boston – New York, oni získali trasu Atlanta – Tampa – Miami. Spoločnosť ale prenasledovali problémy. Pri medzipristátí v Nashville počas prepravy nových lietadiel na Floridu pred začiatkom prevádzky posledné z troch lietadiel Ford, ktoré spoločnosť kúpila, nezvládlo pristátie. V snahe vyhnúť sa prizerajúcim sa divákom narazilo do zvyšných dvoch lietadiel, ktoré už boli bezpečne odparkované na letisku. Na jar roku 1927 ležali Chambersove sny v troskách. Preprava pasažierov prakticky neexistovala, ľudia sa báli týmito podivnými strojmi lietať. A preprava pošty tiež viazla, pretože trasa, ktorú si Chambers vybral, nenadväzovala na žiadne ďalšie. A tak bolo prepravovanej pošty, za ktorú štát platil podľa hmotnosti, veľmi málo. 

Interiér hydroplánu Clipper spoločnosti Pan American Airways v tridsiatych rokoch minulého storočia.VSW/GETTY IMAGESInteriér hydroplánu Clipper spoločnosti Pan American Airways v tridsiatych rokoch minulého storočia.

Chambers a Chenea sa pokúsili o reštart a opäť požiadali svojho prvotného investora Richarda Hoyta o peniaze. Ten súhlasil, podmienil ale svoju podporu tým, že budú mať „papier, s ktorým môže ísť do banky“. Takým papierom, vlastneným spoločnosťou Pan American, boli práva na lety na Kubu. Keď sa Hoyt pokúsil Pan Am kúpiť, neuspel. A tak sa obrátil na Juana Trippa. Ten mal v ruke pristávacie práva na Kube. Hoyt si myslel, že pohltí Trippa, v skutočnosti ale Trippe pohltil Hoyta. Ako? 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite