Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pan Am: Naprieč Pacifikom

.juraj Petrovič .veda .fenomén

V januári 1935 začal L. L. Odell, bývalý Trippeho partner v Eastern Airlines a súčasný hlavný inžinier pre letiská Pan Am, dávať dokopy vybavenie a ľudí na stavbu letísk na ostrovoch uprostred ničoho. 118 mladých mužov, väčšinou vysokoškolákov, sa na štyri mesiace chystalo vyplávať na USS North Haven, aby v Pacifiku na ostrovoch Midway a Wake postavili základne pre hydroplány.

Pan Am: Naprieč Pacifikom WIKIMEDIA COMMONS 23 máj 1935, Atol Wake: Vykladanie stavebných materiálov z SS North Haven pre základňu Pan Am.

odell sa snažil myslieť na všetko, takže okrem leteckého paliva, prefabrikovaných budov, dvoch kompletných pontónov pre hydroplány a štyridsiatich vysokých stožiarov určených na stavbu Leuteritzových antén bral so sebou aj 45 kníh, balíčky hracích kariet a lopty na americký futbal. Pribalil aj atrament na písanie, žuvací tabak, dve tony uhlia na kúrenie a stroje na výrobu zmrzliny. Najväčšou položkou bolo takmer milión litrov leteckého paliva, baleného do dvestolitrových sudov. 

V marci bolo všetko pripravené, čakalo sa na Trippeho súhlas. Ten ale sám musel čakať na jednu zásadnú vec. 

prvý let na dlhú vzdialenosť

Tou bolo lietadlo schopné vzdialenosti v Pacifiku vôbec zvládnuť. Sikorsky dokončil svoje nové lietadlo S-42 s predĺženým doletom, ale ani to nestačilo, a tak sa Eddie Musick a mladý technik John Leslie v Miami pustili do série skúšobných letov, aby dokázali natiahnuť dolet S-42 tak, aby bezpečne doletel na Havaj. Bol to prvý vedeckým spôsobom realizovaný praktický letecký výskum, keď Leslie s Musickom postupne zlepšovali výkon motorov, určovali, v akej výške majú najlepší pomer ťahu ku spotrebe a čo treba urobiť v prípade nečakaných porúch vrátane výpadku až troch motorov počas letu. 

12. jún 1935 Alameda, Kalifornia, USA: Hydroplán S-42 pripravený vyštartovať na ostrov Midway.FPG/GETTY IMAGES12. jún 1935 Alameda, Kalifornia, USA: Hydroplán S-42 pripravený vyštartovať na ostrov Midway.

Musick spolu s kopilotom Rodom Sullivanom odštartovali 23. marca 1935 na finálny skúšobný let zameraný na dolet lietadla. Cieľom bolo vyletieť východným smerom 2000 kilometrov ponad Atlantik smerom k Panenským ostrovom, otočiť sa a vrátiť sa bezpečne späť.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite