charles L. Sharp, americký pilot CNAC, bol v čase, keď Japonci bombardovali Šanghaj, na ceste práve tam. Na palube mal čínske bankovky. Keď medzipristál kvôli tankovaniu, čínski vojaci mu pod hrozbou zastrelenia naložili na palubu bomby a guľomety a s pištoľou pri hlave musel lietadlo dopraviť do Hangčou. Riaditeľom CNAC bol menovaný čínsky plukovník letectva Lem Vej-Šing. Vyhodil amerických pilotov, zabavil všetky funkčné lietadlá, na ktoré mal dosah, a pilotov nahradil Číňanmi.
Keď sa to dozvedel Trippe, rozhodol sa, že čínsku pobočku bude považovať za stratenú. Bondovi počas pracovného obeda nariadil, aby lietadlá, ktoré mal ešte pod kontrolou, dopravil do Manily na Filipínach do bezpečia a na zvyšok CNAC zabudol. Bond, ktorý nebol o nič menej tvrdohlavý ako Trippe, bol rozhodnutý, že nič také neurobí.
CNAC vznikla po prevzatí zlyhanej investície firmy Curtiss-Wright do leteckej spoločnosti v Číne. Bond, ktorý v roku 1931, keď sa stal šéfom CNAC, nemal žiadne manažérske skúsenosti, dokázal za šesť rokov vďaka financiám Pan Am a vlastným schopnostiam vybudovať z CNAC fungujúcu spoločnosť. Mala osemnásť lietadiel a tridsaťštyri pilotov a kopilotov. Na obrovskú Čínu to síce nebolo veľa, ale po prvýkrát boli najväčšie mestá krajiny spojené typom dopravy, ktorý netrval týždne či mesiace.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.