Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pan Am: koniec monopolu

.juraj Petrovič .veda .veda

Ešte počas roku 1943 vymyslel Juan Trippe v reakcii na kroky zakladateľa Pan Am generála Henryho Arnolda plán, ktorým by Arnoldove predstavy o voľnej konkurencii amerických leteckých spoločností v medzinárodnej leteckej doprave zarazil. Plán mal podobu zákona, ktorý chcel Trippe pretlačiť Kongresom Spojených štátov.

Pan Am: koniec monopolu BETTMANN/GETTY IMAGES 28. apríl 1947 Washington, USA: Juan Trippe vypovedá v prospech zjednotenia amerických medzinárodných leteckých spoločností pred Výborom pre medzištátny a zahraničný obchod Snemovne reprezentantov.

v čase, keď zákon Trippeho ľudia písali, lietali na zahraničných leteckých linkách len tri americké letecké spoločnosti – Pan Am, Pangra, čo bol joint venture Pan Am a Grace Shipping Company, a American Export Lines, ktoré lietali výlučne do Británie. Trippe ale predpokladal, že ďalší konkurenti Pan Am, ktorí významne prosperovali vďaka takmer nerušenej vnútroštátnej leteckej preprave v USA, budú po vojne chcieť rozšíriť svoje linky aj do zahraničia. Na rozdiel od Pan Am, ktorá slúžila takmer výhradne na dopravu vojenských jednotiek a materiálu a zarábala na tom pre vládne pravidlá vojenského financovania minimálne, mohli domáci dopravcovia kumulovať kapitál na štart medzinárodných liniek hneď po skončení vojny. Arnoldov návrh neobmedzenej konkurencie v medzinárodných letoch ich k tomu zásadným spôsobom nabádal. 

trippeho plán

Trippe chcel vytvoriť novú spoločnosť a preniesť na ňu komplet všetku americkú medzinárodnú leteckú dopravu. Dôvodom bolo podľa neho to, že na rozdiel od zahraničných leteckých spoločností, ktoré boli štátne a masívne dotované vládami svojich štátov, americké spoločnosti by museli zvádzať konkurenčný boj nielen s nimi, ale aj medzi sebou navzájom. Boli by tak vo výrazne slabšom postavení. Zabrániť vstupu zahraničných leteckých spoločností na americký trh nebolo možné. Ak chceli Američania pristávať v Európe a Ázii, museli rovnaké práva recipročne udeliť aj svojim konkurentom zo zámoria. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite