Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pan Am: ako Juan Trippe prakticky sám zahájil prúdovú éru a druhý zlatý vek Pan Am

.juraj Petrovič .veda .fenomén

Boeing 377 Stratocruiser bol asi najpohodlnejším lietadlom s ďalekým doletom. Civilná verzia armádneho dopravného lietadla Boeing C-97 Stratofreighter vznikla po tom, čo sa nový prezident Boeingu Bill Allen rozhodol, že po skončení vojny musí Boeing vyrovnať prepad vojenských dodávok civilnými lietadlami.

Pan Am: ako Juan Trippe prakticky sám zahájil prúdovú éru a druhý zlatý vek Pan Am UNIVERSAL HISTORY ARCHIVE/GETTY IMAGES 2. máj 1952, Londýn: Prvé komerčné prúdové lietadlo na svete de Havilland Comet štartuje do Johannesburgu.

allen nechal vyrobiť 50 kusov bez toho, aby pre ne mal zákazníkov. To sa zmenilo, keď Juan Trippe, uznávajúci Boeing za jeho prácu s hydroplánom Boeing 314 Clipper, objednal 20 z nich. 

Napriek tomu, že Stratocruiser bol skutočným lietajúcim hotelom s lôžkami pre cestujúcich, vyberanou kuchyňou a ďalšími špecialitami zvyšujúcimi pohodlie cestujúcich, let ním nebol najpríjemnejší a rozhodne trval dlho. Zákazníci začali túžiť viac po rýchlosti ako po dlhom luxusnom pobyte v oblakoch. Navyše, na rozdiel od hydroplánov Boeing 314 bol Stratocruiser nespoľahlivý a náročný na údržbu.

Keď sa Lindbergh vrátil z Nemecka, Trippe po rozhovore s ním usúdil, že prúdové lietadlá budú budúcnosťou leteckej dopravy. 

prvé civilné prúdové dopravné lietadlo?

V čase, keď sa Lindbergh s Trippem rozprávali o prúdových lietadlách, nebol na svete jediný projekt civilného lietadla s prúdovým pohonom. Okrem Nemcov na prúdových motoroch už nejaký čas pracovali Briti. Už v roku 1942 ustanovili Briti Brabazonovu komisiu, ktorá mala pomôcť vyvinúť v Británii moderné civilné dopravné lietadlá. Jedným z odporúčaní bolo vyvinúť prúdové lietadlo s pretlakovou kabínou na zámorské lety. V tom čase sa prúdové motory považovali za absolútne nevhodné na použitie v civilnom letectve, pretože mali obrovskú spotrebu paliva a nízky výkon. Jedným z členov Brabazonovej komisie bol ale aj Sir Geoffrey de Havilland. Využil svoj vplyv a pre svoju spoločnosť získal zmluvu na vývoj a konštrukciu prúdového dopravného lietadla.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite