Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prvé lietadlo výlučne pre Pan Am: Ako sa z ruského imigranta stal dodávateľ Pan Am. Fascinujúci príbeh Igora Sikorského

.juraj Petrovič .veda .fenomén

19. novembra 1931 sedeli na palube lietadla Sikorsky S-40 počas prvého letu s pasažiermi jeho konštruktér Igor Sikorsky a Charles Lindbergh. Lindbergh, pilot, ktorý v roku 1927 ako prvý preletel bez medzipristátia Atlantik, a technický poradca spoločnosti Pan Am, presviedčal Sikorského, že lietadlo, v ktorom práve sedia, je nanič.

Prvé lietadlo výlučne pre Pan Am: Ako sa z ruského imigranta stal dodávateľ Pan Am. Fascinujúci príbeh Igora Sikorského PHOTOQUEST/GETTY IMAGES Igor Sikorsky s modelom svojho prvého hydroplánu S-40 pre spoločnosť Pan Am. Počas prvého letu lietadla z Floridy do Južnej Ameriky nabádal Charles Lindbergh Sikorského k úplne novej konštrukcii, ktorá bola napokon zrealizovaná v podobe hydroplánu S-42.

keď 30. marca 1919 vystupoval z lode v New Yorku, bol vtedy tridsaťročný Igor Sikorsky v Európe uznávaným konštruktérom lietadiel. Narodil sa v rodine profesora psychológie na univerzite v Kyjeve. Otec bol uznávaný psychiater a silný ruský nacionalista. Mladý Igor sa mal najprv stať vojakom, ale v roku 1906 prerušil štúdium na námornej akadémií a odišiel študovať techniku do Paríža. Po roku sa vrátil do Ruska a v roku 1908 počas cesty s otcom do Nemecka ho ohúrili lety bratov Wrightovcov a Zeppelinove vzducholode. Práve na toto očarenie spomínal ako na moment, keď sa rozhodol, že sa stane leteckým konštruktérom. 

Prvým Sikorského pokusom o skonštruovanie lietajúceho stroja nebolo lietadlo, ale vrtuľník. Stroj, ktorý mal dve protichodne rotujúce vrtule, nedokázal kvôli slabému motoru vyvinúť dostatočný vztlak, a tak ho Sikorsky po nejakej dobe rozobral. Druhý pokus, H-2, už dokázal uniesť a do vzduchu dostať svoju vlastnú hmotnosť, ale už nie pilota alebo iný užitočný náklad.

Aj Sikorského prvé lietadlo, S-1, malo príliš slabý motor. Lietadlo S-2 s motorom, ktorý mal výkon 25 koní, bolo prvou Sikorského konštrukciou, ktorá 3. júna 1910 vzlietla do vzduchu. Obidva stroje kopírovali konštrukciu iných európskych konštruktérov a zdieľali s nimi problémy s ovládateľnosťou. Tieto problémy sa lepšie podarilo vyriešiť Wrightovcom a Sikorsky tiež našiel svoje vlastné, podobné riešenia.

prvý zárobok

Sikorského ďalšie lietadlo, S-5, bol dvojplošník s vodou chladeným motorom a vrtuľou, ktorú Sikorsky nielen vyrobil, ale aj navrhol. Po viacerých krátkych priamych letoch sa 17. mája 1911 Sikorskému podarilo zaletieť prvý plne riadený let po okruhu. Niekoľko ďalších predvádzacích letov prinieslo Sikorskému prvý zárobok v podobe predvádzacích letov počas trhu v meste Bila Cerkva. S-5 tento deň neprežil, komár, ktorý upchal karburátor motora, spôsobil pád lietadla.

Začiatkom roku 1912 sa Sikorsky stal šéfinžinierom leteckej divízie Rusko-Baltského železničného závodu (RBVZ). Tu sa Sikorsky pustil do konštrukcie lietadla, ktorá bola rovnako revolučná ako Wright flyer. Sikorsky si uvedomil, že vtedajšie motory sú príliš slabé nato, aby samostatne dokázali do vzduchu dostať a udržať v ňom ťažšie lietadlá. Rozhodol sa teda pre niečo, čo leteckí konštruktéri tej doby považovali za nemožné – vybaviť lietadlo viacerými motormi. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite