o súťaži, ktorú vyhlásil Pan Am na vývoj nového hydroplánu veľmi skoro po tom, čo China Clipper vstúpil do služieb Pan Am, sme písali už v seriáli o tejto legende medzi leteckými spoločnosťami. V skratke išlo o to, že Pan Am začiatkom roku 1936 oslovil päť najvýznamnejších dodávateľov lietadiel tej doby s požiadavkou na nové lietadlo. Novinkou bolo, že Pan Am vyhlásil súťaž na jeho návrh. Pan Am negarantoval nikomu, že si ktorýkoľvek návrh vyberie ani že uhradí aspoň náklady na jeho vývoj. Ak by si Pan Am niektorý návrh vybral, sľúbil „výhercovi“ odmenu 50 000 dolárov. Druhá cena neexistovala.
nový hydroplán pre dlhšie lety a viac cestujúcich
Požiadavka Pan Am bola jasná – nové lietadlo muselo byť lepšie ako tri kusy Martin M-130, ktoré Pan Am objednal u Glenna Martina. Museli mať dolet najmenej 3 860 kilometrov, uniesť aspoň 4 535 kilogramov užitočného nákladu, letieť rýchlosťou aspoň 241 kilometrov za hodinu vo výške najmenej 3 000 metrov.
Glenna Martina list nahneval. Svoje tri lietadlá M-130 postavil a dodal so stratou, dúfajúc, že ďalšie objednávky prinesú zisk. Z listu bolo zrejmé, že žiadne ďalšie objednávky nebudú, Juan Trippe chce niečo nové a lepšie.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.