Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Airbus A300 – zrodenie giganta. Ako vznikol najväčší výrobca lietadiel na svete

.juraj Petrovič .veda .fenomén

Keď sa pozriete na lietadlá Airbus, máte pocit, že sú také nejaké... obyčajné. Valcovitý trup, klasický chvost, dva alebo štyri motory v gondolách pod krídlami. Žiadny dramatický hrb ako na Boeingu 747 či tretí motor osadený v smerovke ako pri Lockheed L-1011 TriStar či Douglas DC-10. Napriek tomu alebo možno trochu aj práve preto je dnes Airbus najväčším výrobcom lietadiel na svete.

Airbus A300 – zrodenie giganta. Ako vznikol najväčší výrobca lietadiel na svete DOMINIQUE GONOT/INA/GETTY IMAGES 13. máj 1974: Hostia a novinári na letisku po prvom lete Airbusu A300B2 spoločnosti Air France z Toulouse do Paríža a späť. O desať dní neskôr získal A300 certifikáciu aj od FAA a prvý sériový model vstúpil do služby.

po tom, čo Boeing spolu s Pan Am oznámili, že Boeing ide vyvíjať prvé veľkokapacitné lietadlo so širokým trupom, Douglas a Lockheed dlho neváhali. Ich odpoveďou na Boeing 747 sa stali trojmotorové lietadlá DC-10 a L-1011 TriStar. Prečo trojmotorové?

cez oceán

V čase, keď boli tieto lietadlá vyvíjané, platilo pravidlo ETOPS 60. ETOPS je skratka pre Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards. Ide o bezpečnostný predpis, ktorý má zabezpečiť, že v prípade poruchy jedného motora bude lietadlo stále schopné doletieť na záložné letisko s jedným funkčným motorom. Môže to byť pri zníženej rýchlosti alebo výške a obvykle sa to týka letov nad vodou, arktickými oblasťami, púšťami či podobne nedostupným terénom. Tieto trasy boli predtým obmedzené na troj- a štvormotorové lietadlá.

Práve pre tieto obmedzenia Boeing začal stavať svoj model 747 ako štvormotorové lietadlo a Douglas s Lockheedom tie svoje navrhli ako trojmotorové. Napriek tomu, že vývoj prúdových motorov typu turbofan umožňoval konštrukciu lietadiel s dostatočnou kapacitou a doletom aj pri použití len dvoch motorov. 

európa

V Európe bola situácia vo výrobe lietadiel zásadne odlišná od Spojených štátov. Každá väčšia krajina mala niekoľko vlastných výrobcov lietadiel, ktorí si navzájom konkurovali. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite