po tom, čo Boeing spolu s Pan Am oznámili, že Boeing ide vyvíjať prvé veľkokapacitné lietadlo so širokým trupom, Douglas a Lockheed dlho neváhali. Ich odpoveďou na Boeing 747 sa stali trojmotorové lietadlá DC-10 a L-1011 TriStar. Prečo trojmotorové?
cez oceán
V čase, keď boli tieto lietadlá vyvíjané, platilo pravidlo ETOPS 60. ETOPS je skratka pre Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards. Ide o bezpečnostný predpis, ktorý má zabezpečiť, že v prípade poruchy jedného motora bude lietadlo stále schopné doletieť na záložné letisko s jedným funkčným motorom. Môže to byť pri zníženej rýchlosti alebo výške a obvykle sa to týka letov nad vodou, arktickými oblasťami, púšťami či podobne nedostupným terénom. Tieto trasy boli predtým obmedzené na troj- a štvormotorové lietadlá.
Práve pre tieto obmedzenia Boeing začal stavať svoj model 747 ako štvormotorové lietadlo a Douglas s Lockheedom tie svoje navrhli ako trojmotorové. Napriek tomu, že vývoj prúdových motorov typu turbofan umožňoval konštrukciu lietadiel s dostatočnou kapacitou a doletom aj pri použití len dvoch motorov.
európa
V Európe bola situácia vo výrobe lietadiel zásadne odlišná od Spojených štátov. Každá väčšia krajina mala niekoľko vlastných výrobcov lietadiel, ktorí si navzájom konkurovali.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.