zrodil sa predchodca najrozšírenejšieho dopravného prostriedku na Zemi. Drezina, ako sa po svojom tvorcovi nazýval, nemala pedále. Cestovateľ sa musel nohami odrážať od zeme. Na ráme bolo pre neho namontované kožené vypchané sedlo, zväčšujúce komfort jazdy po hrboľatých dláždených či poľných cestách. Kolesá aj rám boli drevené, na kolesách boli, tak ako na kolesách vozov a kočiarov, kovové obruče.
Napriek nepohodliu von Drais na svojom výtvore vykonal cestu s dĺžkou až 14 kilometrov a v roku 1818 ho predstavil v Paríži. Volal ho Laufmaschine, v preklade behací stroj, ujal sa však francúzsky názov draisienne alebo velocipéde.
od dreziny k bicyklu
Keď si drezinu kúpil Londýnčan Denis Johnson, vylepšil ju a predal za rok vyše tristo kusov. Predávali sa pod názvom hobby-horse a boli veľmi drahé. Preto sa väčšinou ujali len medzi príslušníkmi vyšších tried, ktorí však za jazdu na nich často na verejnosti utŕžili posmech. Hobby-horse bol preto hitom len jednej sezóny a Johnson po roku s výrobou pre nezáujem skončil. Už však bolo jasné, že takýto dopravný prostriedok si vie udržať počas jazdy rovnováhu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.