Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Juraj Petrovič: Kosťotras

.juraj Petrovič .veda .veda

Nevieme, komu a kedy napadlo, že na pohyb vecí sa dá použiť kruh s dierou uprostred, ktorou je vedená os. Vynálezca kolesa je neznámy. Vieme však, že v roku 1817 barón Karl von Drais de Sauerbrun rámom spojil dve kolesá, pričom to predné bolo na otočnom kĺbe, aby sa dal meniť smer.

Juraj Petrovič: Kosťotras BETMEN/GETTY IMAGES Fotografia približne z roku 1890 zachytáva mužov, ktorí majú bicykle s predným veľkým kolesom. Časom sa bicykle menili. V súčasnosti sú hitom moderné elektrobicykle.

zrodil sa predchodca najrozšírenejšieho dopravného prostriedku na Zemi. Drezina, ako sa po svojom tvorcovi nazýval, nemala pedále. Cestovateľ sa musel nohami odrážať od zeme. Na ráme bolo pre neho namontované kožené vypchané sedlo, zväčšujúce komfort jazdy po hrboľatých dláždených či poľných cestách. Kolesá aj rám boli drevené, na kolesách boli, tak ako na kolesách vozov a kočiarov, kovové obruče.

Napriek nepohodliu von Drais na svojom výtvore vykonal cestu s dĺžkou až 14 kilometrov a v roku 1818 ho predstavil v Paríži. Volal ho Laufmaschine, v preklade behací stroj, ujal sa však francúzsky názov draisienne alebo velocipéde.

od dreziny k bicyklu

Keď si drezinu kúpil Londýnčan Denis Johnson, vylepšil ju a predal za rok vyše tristo kusov. Predávali sa pod názvom hobby-horse a boli veľmi drahé. Preto sa väčšinou ujali len medzi príslušníkmi vyšších tried, ktorí však za jazdu na nich často na verejnosti utŕžili posmech. Hobby-horse bol preto hitom len jednej sezóny a Johnson po roku s výrobou pre nezáujem skončil. Už však bolo jasné, že takýto dopravný prostriedok si vie udržať počas jazdy rovnováhu. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite