Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Blackbird: Ani jeden zásah

.juraj Petrovič .veda .veda

Keď sa povie Groom Lake Test Facility, väčšina ľudí pokrčí plecami. Ak ale poviete Area 51, počet tých, ktorí aspoň tušia, o čom je reč, dramaticky stúpne. Populárne povery tvrdia, že na tomto prísne stráženom území, kam nemá bežný civil prístup, havarovalo UFO a skladujú tam pozostatky mimozemšťanov.

Blackbird: Ani jeden zásah WIKIMEDIA COMMONS Rok 1959, Groom Lake (Area 51), Nevada, USA: Model lietadla A-12 v životnej veľkosti, na ktorom sa testoval radarový odraz. Snaha o jeho minimalizáciu ovplyvnila aj tvar lietadla.

v skutočnosti slúžilo a slúži prísne tajným testom, okrem iného aj testom predchodcu Blackbirdu: lietadla Lockheed A-12.

platby za mlčanie pomohli

24. apríla 1962 letel úplne prvý kus A-12, ktorý dodali do Area 51. Testovací pilot Lockheedu Louis Schalk ho dostal na Mach 1,1 a do výšky 1200 metrov. Pre A-12 a SR-71 to bolo veľmi nízko a pomaly, ale vtedy ešte neboli hotové motory Pratt&Whitney J58 a motory P&W J75, ktoré boli v A-12 inštalované, s ním zvládli najviac Mach 2. Potom, 5. októbra 1962, letel A-12 s unikátnou kombináciou: jeden motor J75 a jeden J58. No a začiatkom roku 1963 už boli všetky A-12 vybavené novými motormi a dosahovali rýchlosť až Mach 3,2.

24. mája 1963 došlo aj k prvému pádu lietadla: „Article 123“ sa zrútil k zemi neďaleko mestečka Wendover v Utahu. Pilot Kenneth S. Collins, ktorý sa bezpečne katapultoval, mal na sebe štandardnú kombinézu stíhacieho pilota, aby neprezradil špeciálne určenie lietadla, ktoré riadil. Do najbližšieho mesta ho odviezol vodič kamióna.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite