v skutočnosti slúžilo a slúži prísne tajným testom, okrem iného aj testom predchodcu Blackbirdu: lietadla Lockheed A-12.
platby za mlčanie pomohli
24. apríla 1962 letel úplne prvý kus A-12, ktorý dodali do Area 51. Testovací pilot Lockheedu Louis Schalk ho dostal na Mach 1,1 a do výšky 1200 metrov. Pre A-12 a SR-71 to bolo veľmi nízko a pomaly, ale vtedy ešte neboli hotové motory Pratt&Whitney J58 a motory P&W J75, ktoré boli v A-12 inštalované, s ním zvládli najviac Mach 2. Potom, 5. októbra 1962, letel A-12 s unikátnou kombináciou: jeden motor J75 a jeden J58. No a začiatkom roku 1963 už boli všetky A-12 vybavené novými motormi a dosahovali rýchlosť až Mach 3,2.
24. mája 1963 došlo aj k prvému pádu lietadla: „Article 123“ sa zrútil k zemi neďaleko mestečka Wendover v Utahu. Pilot Kenneth S. Collins, ktorý sa bezpečne katapultoval, mal na sebe štandardnú kombinézu stíhacieho pilota, aby neprezradil špeciálne určenie lietadla, ktoré riadil. Do najbližšieho mesta ho odviezol vodič kamióna.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.