Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Juraj Petrovič: Mrija – obor v oblakoch

.juraj Petrovič .veda .veda

Bolo jediné svojho druhu na svete. Najväčšie a najťažšie. Dokázalo uniesť takmer 190 ton nákladu. Jediné dopravné prúdové lietadlo, ktoré kedy malo šesť motorov. Potomok studenej vojny, ktorý nosil na chrbte ruskú odpoveď na americký raketoplán.

Juraj Petrovič: Mrija – obor v oblakoch VASILIY KOBA/WIKIMEDIA COMMONS​ Obrie lietadlo Antonov An-225 Mrija vezie na chrbte ruský raketoplán Buran v roku 1989.

po desiatich rokoch tichého spánku sa prebralo k životu a lietalo po celom svete. A po 24. februári 2022 sa stalo jednou z mnohých neživých obetí ruskej agresie proti Ukrajine. Antonov An-225 Mrija. Zničený sen.

Predná časť trupu je zhorená prakticky do tla. Krídla, na ktorých viselo šesť turboventilátorových motorov Ivčenko Progres D-18T, sú klesnuté k zemi, keďže štruktúra trupu, ktorá ich mala držať vo výške, je tiež preč. Pravé krídlo odpadlo a leží v zhorených troskách na zemi. Ľavé, s motormi, ktoré vyzerajú byť nepoškodené, sa svojím koncom opiera o malú Cessnu, a tak vyzerá, akoby ešte stále viselo vo vzduchu. Krídlo zničeného obra tak podopiera jedno z najmenších lietadiel na svete. Jediná Mrija na svete, najväčšie dopravné lietadlo, je neopraviteľne zničená. Ale je zničený aj sen o nej, či dokonca o jej návrate?

lietajúci veľký náklad

Letecká doprava veľkých kusov nákladu bola vždy problémom. Veľký objem si vyžadoval veľkú kabínu a tá má vo vzduchu vysoký odpor. Rôzni výrobcovia lietadiel pri riešení tohto problému dospeli nakoniec k veľmi podobným riešeniam. Airbus Beluga a Boeing Dreamlifter sú prúdovými variáciami vrtuľového lietadla Aero Spacelines Super Guppy, ktoré dopravovalo na Floridu tretie stupne rakiet Saturn V počas programu Apollo. 

Aj v Rusku bolo potrebné dopravovať časti rakiet na kozmodróm Bajkonur do vzdialeného Kazachstanu. Pre tento účel upravila konštrukčná kancelária Vladimira Mjasiščeva svoj strategický bombardér M-4. Jeho chvostovú časť konštruktéri upravili podobne ako na Boeingu 747 určenom pre prepravu raketoplánov. Namiesto jednej smerovky pridali jednu na každý koniec sklopeného horizontálneho stabilizátora. Tým sa zabránilo vplyvu turbulencií, ktoré vytváral veľký aerodynamický kontajner na náklad, ktorý bol pripevnený na „chrbte“ bombardéra. Lietadlo dostalo meno Atlant podľa boha Atlasa, ktorý v gréckej mytológii podopiera nebeskú klenbu. Atlanty boli vyrobené dva a mali rôzne kontajnery na prepravu nákladu. Najväčší mal vyše 38 metrov na dĺžku a takmer 24 metrov na šírku, čo bolo rozpätie krídiel ruského raketoplánu Buran. Ten sa aj, nie úplne kompletný, v roku 1982 niekoľkokrát v lietadle prepravoval. Hlavným nákladom ale boli rakety Energija, ktoré mali Buran dopravovať do vesmíru.

armáda tiež potrebuje veľké lietadlá

Doprava nákladov je však len jedna oblasť, kde je potrebný veľký objem nákladového priestoru. Tou druhou je, pochopiteľne, armáda, ktorá tiež potrebuje pre rýchly presun jednotiek lietadlá, do ktorých sa okrem vojakov zmestí aj ich technika. A pod technikou si nepredstavujeme samopaly a guľomety, ale obrnené vozidlá či kompletný vrtuľník. A tak sa obe strany studenej vojny vybavovali potrebnými lietadlami. Na rozdiel od civilných služieb, armády hľadali usporiadanie, ktoré by pripomínalo bežné lietadlo, len väčšie. Zvláštne tvary ako Beluga či Atlant, ktoré boli aj veľmi dobre zachytiteľné radarom, preto neprichádzali do úvahy.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite